”Aday.org”


Idag anordnas en fotodag i kolossalformat över hela världen. Den kallas ”Aday”, där man kan fota precis vad som helst just idag. Det organiseras av ”Aday.org” och mängder av människor skickar in foton om deras liv just precis idag.

Så har jag också gjort! Det var tveksamt först då min IBS är elak idag. Jag kunde inte ge mig särskilt långt bort. Vad finns det i min allra närmaste omgivning att fota, som känns värt någonting? Jo, jag älskar den lilla röda stugan, som jag kan se från balkongen. Framför den växer en alldeles stor, underbar hägg, som inte riktigt blommar ännu. När den blommar är den alldeles väldigt vacker, speciellt vid den lilla röda stugan. Så fotot fick duga! Med Storsjön i bakgrunden. Fotot visar den skira, spirande våren i Mellansverige precis just idag!

Samma hägg fotad 20 maj 2011

Strax efter klockan ett idag ringde det på min dörr. Där stod min dotterson, min 10-åriga M-s, som hade glömt sin nyckel hem. Han ursäktade sig väldigt och vi konstaterade att det är tur att vi bor så nära varandra. Som vanligt hade han några blommor med sig, det har han alltid! Idag fick jag några maskrosor, som ju är särskilt vackra när dom är plockade av barnbarnen. Han kom in en stund, fick mellanmål och vi ringde Mamsen. Han lånade min nyckel hem till dom och så försvann han. Han skulle träffa en kompis.

Dessa blommor, världens vackraste maskrosor, är också förevigade och uppladdade hos ”Aday.org”. Nu tror jag väl inte att jag kommer att vinna något pris utan det är bara trevligt att vara med och visa precis vad som hände här precis just idag.

Det är tydligen väldigt svårt att ladda upp sina foton på ”Aday.org”, men jag lyckades! Det kommer att bli tusentals foton från hela världen! Vilken rolig idé! Idén är ursprungligen svensk! Härligt!

Här är sol och skönt idag och litet mindre blåst än tidigare! Det är märkligt vad det kan blåsa här vid Storsjön när det blåser. Grejorna på balkongen flyttar på dig!

Hoppas det är sol där ni är!

 

~ av Ingegerd på 15 maj 2012.

4 svar to “”Aday.org””

  1. Det var ju ett jättefint fot på stugan! Känns lite Jämtländskt så där 🙂 Tänkte gå in och kolla på den sidan jag med!
    Och vilka supergulliga barnbarn du har!!!

    • Tack, Monica! Ja, deltag du också, men fotot ska vara taget idag. När man laddar upp fotot på deras hemsida (inte FB) så måste man ange var, när, vad det är och en massa annat!
      Ja, lille Matteus är min medhjälpare. Han hjälper mig att fixa saker när det behövs. Han är så snäll och tjänstvillig! Och jag har fått blommor flera gånger redan i vår!

  2. Vilken superfin grönska ni har fått, igår fick vi lite lite så jag hoppas att gräset är grönt inom några dagar, kanske om vi får ha sol, vaknade faktiskt upp till sol idag också, härligt!
    Så kul att du var med i A day, alltså jag anmälde mig och fotade rätt så mycket igår. Men jag fick för mig att det var så krångligt med att välja kategori för bilderna så jag känner att jag kanske struntar i det, vad säger du, var det krångligt?
    Det lilla röda stugan har jag sett här hos dig tidigare, den är jättefin med stora trädet utanför, snyggt fotat av dig!

    • Tack, Marit! Ja, det var litet svårt att välja kategori, men jag drog till med nåt. Så var det tusen frågor om själva fotot också. Var, när, , klockslag, hur, vilken kamera mm mm! Nu väntar jag på att häggen vid stugan ska blomma endera dagen!
      Kram!

Kommentera

 
