Fler…


Pensépelargon

Igår klippte jag mig hos frissan, rätt så kort, faktiskt! Och nu drar det om nacken när jag rör på mig. Det blev en sommarklippning, så nu väntar jag bara på sol och värme.

Sol och värme hade vi litet av igår. Efter frissan for jag och kollade in en av blomsteraffärerna här. Jag hittade ovanstående skönhet, som är en pensépelargon, helt översållad med små fina blommor. Jag som alltid trott att pensépelargon är detsamma som engelsk pelargon, men så är det inte. Dom är bara rätt lika. Och så for jag till pelargonerna på Sörvalla. Jag hade redan tidigare sett ut några jag gärna ville ha. Och det fanns några kvar! Härligt! Jag köpte en tulpanpelargon (foto kommer snart) och en doftpelargon (foto kommer), dock inte Dr Westerlunds blomma. Det finns fler doftpelargoner än Dr Westerlunds.

När jag kom hem var det varmt och skönt på balkongen och alla mina pelargoner fick komma ut några timmar. Jag är säker på att dom kommer att må bättre i utomhusmiljö bara dom slipper blåst och kyla. Jag passar på när det är några soltimmar och tar in dom när det kvällen nalkas.

Idag har vädergudarna lovat regn och mulet hela dagen och det är helgrått utomhus. Det blir att pyssla litet inomhus. Och litet mer traderande också! Det är rätt så kul och inbringar några kronor för det jag vill bli av med.

Om nu inte solen och värmen är här hos mig så hoppas jag att ni andra får se solen!

 

~ av Ingegerd på 26 april 2012.

Kommentera

 
