…och två rosa


När jag botaniserade bland alla pelargoner hos Sörvalla så blev det väldigt svårt att välja. Jag valde två rosa jag haft tidigare och som jag var väldigt förtjust i. Den ljusrosa måste växa till sig litet och få större blomkrona, men plantan är stark och fin. Det kommer fler foton senare.

Den mörkare rosa har större blommor och har hunnit litet längre. Nu väntar jag bara på att kunna sätta ut dom på balkongen så det blir litet färgglatt där ute. Ännu så länge står dom på en bricka, som jag tar ut vid ”tjänlig väderlek” för pelargoner, dvs gärna litet solsken och skön temperatur.

Förra sommaren hade jag många blommor på balkongen som inte blev så mycket, vilket jag var litet besviken över. Min dotter, som hade liknande blommor, fick mycket större och vackrare exemplar. Jag misstänker att det har att göra med att hennes blommor stod under bar himmel, medan mina stod på en svettig balkong med en balkong ovanpå. Det var precis som om det inte var tillräckligt att vara på balkongen för att få fina blommor. Speciellt tänker jag på min rosenskära, som det inte blev särskilt mycket av trots all skötsel och nära balkongräcket, medan dotterns blev frodiga och praktfulla och betydligt större. I år blir det kanske mest pelargoner hos mig i olika varianter. Då blir det i alla fall färgglatt. Men jag måste nog ha ett paradisblomster i år också. Den blev såååååå fin förra året!!! Och så ska jag ge en till min dotter också. Hon skulle bli väldigt förtjust!

Jag önskar er alla en skön fortsättning på helgen!

 

~ av Ingegerd på 14 april 2012.

2 svar to “…och två rosa”

  1. Jättefint! Pratade med min syster som bor i Stockholm och hon har nu pyntat sin balkong med blommor, vi som befinner oss lite högre upp får väl vänta än ett tag.
    Ha en härlig vecka Ingegerd!

Kommentera

 
