Dendrobium ”Berry Oda”


Länge, länge har jag önskat få tag på en Dendrobium ”Berry Oda”, som är en hybrid till Dendrobium kingianum. Jag har frågat på närmaste handelsträdgård, Sörvalla Blommor, och dom har varit sååå tillmötesgående. Dom har lyckats med att få hem några exemplar via sin inhandlare/importör. Jag tror dom kom ifrån Holland. Idag var jag på återbesök och där står tre små Berry Oda och bara lyser i den gråmulna våren!

Naturligtvis var dom en liten aning olika, vilket innebar att jag absolut inte kunde besluta mig för vilken jag skulle köpa! Tänk vilka bekymmer man har! En var ljusare cerise, en annan hade litet större blommor med litet vitt i svalget och den tredje var litet mörkare ceriseröd. Och så kom vi till priset för dom små vackra blommorna. Dom var så billiga! Jag hade absolut trott att dom skulle kosta uppåt trehundra kronor, men icke. Var och en kostade 109 kronor och nästan för bra för att vara sant!

Det billiga priset gjorde det lättare att besluta mig för vilken jag skulle ta! Jag köpte alla tre! 😀 Visst är jag litet knäpp, men ytterligare en dröm kändes uppfylld! Nu går jag hemma och bara myser!

Dom står i vita, litet snyggare krukor och ser så underbara ut! Nu ska jag verkligen pyssla om dom och hoppas på blomning många gånger framöver. Jag får säkert anledning att återkomma till dessa underbara små nya vänner!

Tack, snälla Sörvalla Blommor, för att ni tog hem dessa vackra orkidéer till mig! Jag är otroligt glad för dom! Nu är ju snart både påsken och våren här och då kommer fler anledningar att besöka er igen! Nu finns ni ju på två ställen och då  blir det dubbelt så roligt att titta vad ni har! Tack, tack!!!

Det har passerat barnbarn i strid ström hos mig. M-a har varit sjuk i två omgångar, M-s ville bara komma och hälsa på och lille M-x tycker att han har rätt till en pysseldag i veckan hos mig. Igår var M-a här igen. Hon har feber och hostar elakt. Idag fick jag ledigt, men jag misstänker att hon är tillbaka i morgon igen. Nåja, det är ju roligt att dom trivs hos mig!

Jag undrar just hur det är med våren hos er andra! Här är grått, men några plusgrader!

 

~ av Ingegerd på 20 mars 2012.

Kommentera

 
