Mitt soliga balkonghörn


Desperationen över all snö på marken, snålblåst, mörka moln, snöbyar avbryts någon gång då och då av att solen skiner alldeles underbart i mitt balkonghörn. Ljusare och ljusare blir det och oftare och oftare är det skönt där ute. När det är riktigt skönt där ute kan jag bli nästan lyrisk. Även om det är spjälor som vägg, så skyddar väggen en del mot vinden. Första gången jag satt där ute i år var i slutet av februari i +20 grader utan kofta. Det var riktigt skönt!

Jag har passat en förkyld M-a i två dagar. Hon var redigt snorig den första dagen, men pigg trots allt. Jag vet dock hur man kan må om huvudet är fullt med snuva och formen inte är på topp. Vi hade riktigt mysigt i alla fall. Jag har några filmer på när dom här barnbarnen var små, så vi har tittat på hur det var när hon föddes och framåt. Hon var på strålande humör. Kanske var det riktigt härligt att få full uppmärksamhet och dessutom få se sig själv på film. Igår mådde hon bättre så jag förstod nästan att hon skulle gå till skolan idag igen.

Promenadvägar och gator börjar bli is- och halkfria. Jag, som just beväpnat mig med broddar för både kängor och grova stövlar, har inte behövt använda dom. Men det är väl inte värt att bli för styv i korken för snart så kommer snö och is tillbaka. Vi är ju ändå bara i mitten på mars.

Den lilla nyöppnade blomsterbutiken, som ligger här på genomfartsleden, är ett paradis för en blomstervän. Där finns fullt med vårblommor av olika slag, orkidéer till ett väldigt bra pris, litet krukor och andra saker man ”behöver” till sin blomsterhobby (näring, sprayflaskor, frön mm). Det är så mysigt att gå in och insupa doften av mängder av blommor och njuta av alla färger!

Hoppas ni har det bra där ni är!

 

~ av Ingegerd på 15 mars 2012.

4 svar to “Mitt soliga balkonghörn”

  1. Å, vad härligt det ser ut!

    KRAM

  2. Ser helt underbart ut! Jag längtar verkligen efter solen – här är det snöblåst idag.

Kommentera

 
