”Alba”


Dendrobium kingianum ”Alba”, sticklingar

Om igen har jag varit ute på internet och surrat. Jag har letat efter en speciell orkidé, som jag så gärna vill ha. Det är en Dendrobium kingianum, en vit denna gång. Jag har köpt två olika kingianum via Tradera. Den första mår alldeles förträffligt och är en rosa variant. Den andra är den lilla, som kallas ”Berry Oda”, också rosa, men tydligen en hybrid, som jag var väääldigt osäker på om den skulle överleva överhuvud taget, men som nu sätter små skott på sin raka till synes torra pinne. Den ser inte mycket ut för världen, men det är i alla fall liv i den. Jag var inne på Stenåsa i Varberg och kollade runt litet och fann då att man kunde köpa sticklingar av en vit variant. Superglad köpte jag en och igår eftermiddag kom den med posten. Se fotot här ovan!

Dendrobium kingianum ”Alba”, fotot lånat från Stenåsa i Varberg

Så här kommer den vita Dendrobium kingianum ”Alba” att se ut när den blommar. Fotot har jag lånat från Stenåsa i Varbergs webshop, hoppas dom ursäktar. Jag kan ju samtidigt tala om för er andra att dom finns. (Nej, jag får inget betalt för detta, hihi!)

Nu gäller det att hålla liv i dom små sticklingarna. Dom står i köksfönstret så jag kan kolla dagligen hur dom mår. Nu hoppas jag på att dom först och främst överlever och växer till sig så att jag till slut får den att blomma.

Kingianum sätter små sidoskott på varje bulb (stam). Skotten får även rötter, så den är lätt att föröka och få fler plantor av. Kanske även jag kan sälja både vita och rosa kingianum på Tradera så småningom.

Tradera, ja! Några saker har jag sålt, men också några som inte blev sålda. Kanske ska jag lägga ut dom senare igen och ändra priset. Fast jag inser att jag inte kommer att bli särskilt förmögen på detta, men kan jag bli av några saker jag inte använder/behöver så varför inte.

Här har varit blåsigt och kyligt, men ändå några plusgrader. Det töar och solen har varit framme varje dag den sista tiden. Det närmar sig vår, men det är troligen för tidigt på säsongen för att vi ska få uppleva den verkliga våren, som töar bort all snö.

Jag önskar er alla en härlig helg och en riktigt bra vecka därefter!

~ av Ingegerd på 10 mars 2012.

4 svar to “”Alba””

  1. Jag har varit på ”nya” Sörvalla och köpt 30 tulpaner i dag!!!! Fint var det där! Påverkad av dig var jag nära att köpa en orkidé, men när det inte fanns lika fina som de på Coop så tappade jag sugen.

    • Tack, Monica! Jag är litet trött på dom ”vanliga” orkidéerna så nu ger jag mig in i andra marker! Nya Sörvalla är ju jättefint!

  2. Vad fina blomstänger det blir!
    Du har så mycket fina blommor!

    Vad fiffigt med Traderandet, det gör både gott i själen att inte bara slänga och samtidigt tjäna en liten slant på det man ändå inte använder. Det är ett tag sedan jag sålde sist, jag har en del jag ska lägga upp vid tillfälle. Men jag har inte riktigt orkat då måendet varit lite si och så, men det blir någon dag 🙂

    KRAM från Eva

    • Tack, Eva! Traderandet är rätt kul faktiskt! Jag heter Orchid-43 där! Om du är inne på Tradera så kan du kolla. Det är saker jag inte använder eller som barnbarnen vuxit ur! Det är rätt fullt av pryttlar både här och där!
      Kram!

Kommentera

 
