Stjärnlök mm


Jag har varit och tittat till folket i handelsträdgården en bit här ifrån. Jag hade beställt en speciell orkidé hos dom, en Dendrobium ”Berry Oda”, men dom hade fått fel från sin grossist. Berry Oda är inte så lätt att få tag på, den är rätt ovanlig. Jag kunde inte låta bli att gå en sväng ändå och hittade en orange stjärnlök, som enligt lappen i krukan säger att den kan stå ute i sommar och blomma ända bort mot oktober. Ja, inte så illa!

Den lilla ”Berry Oda” jag köpt via Tradera trodde jag först hade dött, men jag såg igår att även om bladen fallit av så kommer nya bladskott! Mitt hjärta jublade ordentligt! Jag har nog en egen Berry Oda trots allt även om den bara ser ut som en pinne just nu! Berry Oda är en Dendrobium kingianum i grunden, men någon slags hybrid ändå. Gissa om jag ska ta hand om den!

Den femte mars var solnedgången alldeles väldigt vacker! Och för en gångs skull var jag där med kameran i rätt tid! Ibland kommer jag inte ens ihåg att titta på solnedgången utan jag går och pysslar med annat. Och så kommer då det där ögonblicket när både jag och kameran är närvarande samtidigt!

Min dotter med familj har farit till Arjeplog, som nog är ”hem” för dom! Barnen ser fram emot att träffa sina kompisar igen! M-a och hennes tjejkompisar har inte släppt taget om varandra efter flytten utan pratar i telefon med varandra då och då. Jag misstänker att det blir en väääldig massa tjejprat i veckan! M-s har en kompis, som är en dag äldre än honom, och dom träffas också för att riktigt umgås och ha kul med varandra. Båda två saknar verkligen varandra! Nu har dom härliga vårvinterdagar framför sig med skidåkning, kompisar, mys, förhoppningsvis norrsken och alldeles fantastisk natur!

Här är otroligt svinhalt! Det sandas här, men när snön smälter sjunker sanden genom snöslasket och hamnar sedan under det under nätterna frusna snöslasket. Igår var jag ute en sväng och handlade och här är illa halt. Jag tog mig nästan inte till och från bilen. Dagens projekt blir nog att krypa till Konsum för att köpa broddar, där dom hade bästa priset på dom. Att sätta nya rekord på stegräknaren är inte att tänka på så här års! Kanske är det bäst att ta bilen fast det inte är särskilt långt! 🙂 Vill inte bryta mig överhuvud taget!

Hoppas ni andra får litet sol på er! Här känns det som om solen lyser nästan jämt!

 

~ av Ingegerd på 07 mars 2012.

4 svar to “Stjärnlök mm”

  1. Japp. broddar är melodin här just nu 🙂
    Vilken fin blomma du, har nog aldrig sett denna!
    Kram.

    • Tack, Monica! Jo, idag har jag köpt broddar. Dom hänger precis vid ytterdörren. Fast idag var det inte uteväder ändå.
      Vet du om att Sörvalla har öppnat blomsterbutik i gamla Direkten (typ Pressbyrån) i närheten av Shell. Massor med fina blommor, mycket mera snittblommor och litet annat!
      Kram på dig i kylan!

  2. Ja jag har ju både sett och hört men jag har inte varit dit än! Men jag var på Coop Forum idag och där har de knallblåa orkidéer! Supersnygga, blev himla sugen men avstod. Börjar ångra mig nu!

    • Monica, jag har haft en knallblå orkidé köpt på Sörvalla, men jag ångrade mig så efteråt. Den kändes inte äkta någonstans. Den var färgad blå med nåt kemiskt medel. Den är numera i orkidéhimlen!
      Trevlig helg!

Kommentera

 
