Ny orkidé mm


Dendrobium ”Berry Oda” (fotot lånat från Tradera)

Igår vann jag budgivningen på denna underbara lilla orkidé, en Dendrobium, som heter ”Berry Oda”! Jag har letat efter en sådan i ett par år och snart kommer det ett skott per post och jag tänker vårda det lilla skottet ömt! Snart har jag ännu en liten favoritorkidé!

Jag bor i ett souterränghus och mitt sovrum ligger i markplan, där folk bara kan gå förbi och se rätt in. Nu är det ingen större trafik där, det är inte ens fotspår i snön. Ändå kan jag känna mig litet otrygg när jag går till sängs. Rullgardinen, som finns där, funkar inte och persiennen sluter inte tätt. När man googlar kan man ju hitta vad som helst och jag har hittat insynsskydd i mängder av olika mönster. Jag har köpt en bit och satt upp på mitt sovrumsfönster. Man sprayar bara på litet vatten och sätter dit plasten. Den är dessutom flyttbar. Detta känns väldigt skönt, faktiskt. Den otrygga känslan är helt borta.

Det har varit fototorka en tid för mig. Jag har inte haft någon inspiration och det är väldigt tunt med blommor både här och där. Ja, några orkidéer blommar om, men andra blommor är det rätt dåligt med. Igår hade vi snöstorm, idag lyser solen från en litet disig himmel.

Jag har inga direkta planer för dagen. Jag ska sätta ett barnbarn på bussen för att ta sig till sin mamma och hårklippning. Jag passar på då och tar en promenad. Hoppas det soliga vädret består!

Jag önskar er alla en härlig vecka utan bekymmer!

 

~ av Ingegerd på 20 februari 2012.

4 svar to “Ny orkidé mm”

  1. De där skydden är ju superbra, dessutom så finns det riktigt snygga! Vi har satt upp på jobbet och de är bra både utseendemässigt och funktionsmässigt! (Jobbar på sjukhuset)
    Har märkt att du inte varit inne så mycket men det är ju så det är med bloggandet, fram och tillbaka, man bloggar när man har lust helt enkelt. Kul att du vann en av dina favoriter! Kram

    • Hej på dig, Monica och tack!
      Nja, jag har inte mycket att blogga om och det händer inte så mycket. Mest väntar jag på våren och snösmältningen!
      Orkidén är jag verkligen superglad över!

  2. Tänk att man kan köpa allt möjligt på Tradera, till och med blommor!

    • Tack, Marit! Jag har några orkidéer till på Tradera jag ska försöka få tag på. Man vet ju aldrig riktigt hur det går eftersom man budar där. Man får ju se till att man har högsta budet i sista minuten!
      Ha det riktigt gott!

Kommentera

 
