Utanför


Igår var jag iväg på en försiktig shoppingtrip utanför 50-skyltarna. Det har känts en tid som om jag alldeles har fastnat här och behövde komma ut och få litet annan luft. Först for jag till ett varuhus, som har en väldig massa heminredning med porslin, glas och liknande. Där gick jag länge och valde på ett stort doftljus. Jag luktade mig fram på alla färger och dofter, men föll för en vaniljdoft, som bara doftar ”rent”! Och så gick jag och bara strosade i lugn och ro! Härligt! Nej, jag köpte inget mer än doftljuset, prylar har jag tillräckligt ändå!

Jag for en liten bit till och hamnade på en stor ICA-butik, där jag vet att dom har en hel del blommor. Jag har stort behov av blommor så här års och stod länge och valde. Där fanns några vita azaleor, som jag tittade länge på. Dom påminner ju mycket om dom vanliga azaleorna vi köper runt jultid, men dessa hade klocklika, vita, uppåtriktade blommor (påminner litet om rhododendron) med jättefina ståndare och pistiller inuti. Det var väldigt frestande att ta en sådan, men jag valde en orkidé i stället, men ingenting talade om vad det kunde vara för sort. Jag bläddrade i mina böcker här hemma, men blev inte mycket klokare för det. Måhända kan det vara något mellan miltonia och odontoglossum! Blommorna är relativt små, kanske 5 cm mellan vingspetsarna. Ja, det spelar inte så stor roll! Den står på mitt vardagsrumsbord.

På hemvägen svängde jag in på en handelsträdgård för att insupa litet mera av blommor och en massa mys, bl a ljusstakar/lyktor, tygblommor, sticklingar, hemkokt saft och goa tvålar. Jag köpte en flaska aroniasaft, hoppas jag blir pigg av den.  I övrigt fanns där mest en väldig massa gröna växter, som jag tycker är tämligen ointressanta. Dom orkidéer som fanns såg torra och trötta ut. Dom behövde faktiskt vattnas för att piggna till. Litet slarvigt kan jag tycka!

Väl hemma igen hoppade jag i badet och njöt. Det kändes jättehärligt efteråt. Dagen kändes väldigt skön i själen. En tjejdag i min ensamhet!

Familjen här har varit krassliga i magen, så dom har hållit sig hemma några dagar. I fredags hämtade jag lille M-x, som storligen njöt av att vara frisk och få vara hos mormor några timmar. Snacka om inspirerande liten knatte, som gärna vill att vi pysslar ihop. Vi hade just börjat rita och måla så kom pappa och han blev hämtad. Det var inte riktigt vad han hade tänkt sig! Vi hade liksom inte haft mysigt färdigt!

Jag hoppas ni får en skön vecka med litet värmande sol!

 

~ av Ingegerd på 12 februari 2012.

4 svar to “Utanför”

  1. Vilken härlig dag du haft, Ingegerd!
    Söt liten orkidé blev det också, ser jag!

    Jovisst är det fantastiskt med vintern! 🙂 Kul du såg mina isfigurer!
    Vi hade -12,7 grader idag.
    Ha en fin dag! Kram Pia

    • Tack, Pia! Ja, det var verkligen en skön dag!
      Här finns inte så vackra isformationer som du fotat! Här är bara vitt, vitt, vitt!
      Ha det riktigt gott!

  2. Fina färger på blomman! Låter som du har haft en ok dag i alla utan för 50-skyltarna! 🙂 Verkar som det är många som är dåliga nu, både i mage och förkylning! Håller tummarna för att man ska klara sig! Kram.

    • Tack, Monica! Jo, hela dotterns familj har varit magsjuk utom lille Max. Jag har faktiskt klarat mig!
      Gissa om jag längtar till våren! Då ska jag fara litet oftare till stan och bara insupa atmosfären! Egentligen gillar jag inte om det är för mycket folk, men att gå och titta litet skulle kännas mysigt!
      Kram på dig!

Kommentera

 
