Rosenmyrten


Rosenmyrten eller vaxblomma

En underbar bukett jag fick idag består av rosenmyrten eller som den också kallas vaxblomma och lila tulpaner. Och så tog batteriet i kameran slut efter att tagit några foton på ett par vaxblommor. Nu ligger jag på laddning inför helgens fotande.

Blommorna finns i mörkrosa, ljusrosa och vita och som här, vitrosa

Rosenmyrten är ganska små blommor med en massa smått i mitten, som är så roliga att föreviga. Blommorna växer på vedartade kvistar i stora klasar med många knoppar runt omkring dom utslagna blommorna. Dessutom står blommorna ganska länge. Nu vet jag vad jag ska göra i helgen!

Här är illa kallt! Det är inte uteväder direkt. Just nu, ca 20.30, har vi -30 och värre ska det bli. Rysskylan har slagit till med full kraft. Jag tycker det är litet häftigt, faktiskt. Hos mina vänner i Arjeplog var det -41,7 natten som var och det blir väl ännu värre kommande natt.

Barnbarnens skidtävlingar med skidskytte är inställda på grund av kylan. Det gillade dom inte. Nu får dom vara hemma och mysa med mamma och pappa i helgen i stället. Det kan ju vara skönt, förresten. Hela senaste veckan har dom haft skidtävlingar varje kväll. Det blir liksom inget gjort hemma hos dom. Nu ser vädret till att dom får vara hemma och skrota i stället, se någon film och pyssla med sådant dom inte hunnit med förut.

Söderöver har det tydligen varit jobbigt i trafiken. Så har vi inte haft det här. Här är precis som tidigare bara väldigt kallt. Mina barnbarn i Jakan har också fått vinter, men Lill-Skruttan är förkyld och hemma med mamsen! Det kan ju vara mysigt det också!

Hoppas ni alla har det bra trots kylan! Trevlig helg!

 

~ av Ingegerd på 03 februari 2012.

3 svar to “Rosenmyrten”

  1. Hej Ingegerd!
    Fy sjuttan vad kallt ni har det! Brr….
    Ja, även vi fick lite vinter i år och jag tycker det är precis som det ska!
    Vinter ska vi ha innan vi kan njuta av våren.

    Det var en jättesöt liten blomma du fått! Jag förstorade och såg dess inre skönhet också! Det är alltid lika spännande.
    Ha en fortsatt fin helg! Tack för kommentar hos mig!
    Kram Pia

    • Jag glömde ju skriva att i morse hade vi -16 grader!
      Det är Skåne-kallt det 😀
      /Pia

      • Ja, visst är blomman fin! Idag blev det bara en kort promenad! Kläderna är inga problem, men det blir så kallt i ansiktet! Här är nog också torrare kyla än vad ni har! Ja, ni har verkligen Skånekallt!
        Trevlig fortsättning på helgen!

Kommentera

 
