Min minsta…


Min allra minsta orkidé blommar just nu. Med en enda blomma. Det är en Dendrobium kingianum och jag har köpt den på Tradera för en spottstyver. Det kom en hel planta i kruka med ca 15 bulber, jag planterade om den och genast satte den flera blomstänglar. Det blev nog uppåt åtta blomstänglar på väg, men bara en enda utvecklade sig till en enda knopp. Nåja, jag var ju salig hur som helst. Kanske har den stått dragigt i köksfönstret i all denna blåst vi haft här i vinter. Den lilla knoppen växte till sig…

Dendrobium kingianum

…och slog ut helt igår. Jag är helt fascinerad! Vilken lycka! Blomman är hela två centimeter (!) mellan vingspetsarna och är den allra minsta jag har. Gissa om jag tänker ta hand om den och förhoppningsvis få fler stänglar, knoppar och blommor framöver!

Jag har också gjort ett galleri över ”Mina favoritorkidéer”, dom allra minsta jag har. Se under ”Sidor” i högerkolumnen. Alla är blomvilliga och lättskötta. Eftersom dom har relativt tunna rötter står dom i mitt köksfönster för att jag ska komma ihåg att pyssla om dom litet oftare än mina andra ”vanliga” orkidéer. Jag är inte nöjd med galleriet. Jag skulle vilja lägga till text, men hur jag än gör så trasslar fotona då. Jag får återkomma till det senare. Jag måste väl erkänna att jag inte är någon superexpert på WordPress och gallerier!

Jag önskar er alla en härlig fortsättning på helgen!

 

~ av Ingegerd på 14 januari 2012.

12 svar to “Min minsta…”

  1. Tyvärr är det något tok med internet hos mig. Kommer inte in på bloggarna, detta gäller ju alla inte bara den jag har blogg på. Blev glatt överraskad när jag kommer in på din, men det grusas lite av att jag inte får upp dina bilder. Något som också händer när jag är på Facebook. Irriterande. Jag vet inte vad det är, det är inte alla sidor som krånglar, dagstidningar, blocket med mera är det inga problem med men allra helst bloggarna krånglar……. får väl se de här bilderna sedan i stället! Kram

    • Hej, Monica och tack! Trist att ditt internet inte fungerar! Det ska bara funka! Kanske är det något strul på WordPress och dom andra! Nåja, mina foton finns kvar senare också!
      Kram på dig!

  2. Nu prövar jag igen. Mina kommentarer försvinner och jag förstår inta vad som är fel. Jag brukar kika in till dig, men så syns inte mina spår. Men nu vet du att jag ”finns här” 🙂
    Vackra foton!
    KRAM från Eva

    • Hej igen! Tack för ditt besök! Jag hör att det är fler som har problem att komma in på bloggar både här och där! Det var längesedan jag besökte dig, har litet dåligt samvete! Jag ska ändra på det nu!
      Ha det så gott i vintern! Kram!

  3. Så söt den var! Kul att det blev någon blomma i alla fall av din nya lilla. Då växer de lite olika de där Dendrobium, på min kom blommorna direkt på bulberna och inte på egna stänglar.

    Ang. strul så har jag också sett att en del klagat över att det varit svårt att kommentera osv. Min erfarenhet säger mig att det oftast är de som har Internet Explorer, som får problem. Jag har Firefox, som jag tycker är mycket bättre. Blogger har ju ändrat lite i våra bloggar nu, fast nu stämmer inte tidsangivelsen när kommentarer har skrivits!

    Tack för din kommentar, Ingegerd
    och ha en fin vecka! /Pia
    PS. Vi fick lite snö i måndags, men den försvann snabbt igen!

    • Tack, Pia! Jag har också Firefox och har sällan något strul! Kanske ska vi tipsa dom som har problem att ladda ner Firefox i stället!
      Här snöar det till och från, nu räcker det. Vi har runt -5, vilket känns så bra. Jag vill inte ha kallare!
      Hoppas du får en skön vecka! Ha det så gott!

  4. Svar: Jag har Firefox, för den delen har jag även explorer men det är inte där felet är.
    Nu ser jag dina bilder i alla fall! (tummen upp) jättefina!
    Kram

  5. Det var alltså samma fel vilken webbläsare jag än använde, kanske jag skulle tillägga. Har ju båda just för att det ibland när det krånglar beror på webbläsaren och då är det bara att växla. Men det var inte där felet låg/ligger nu. Nu i kväll har det fungerat utan problem. Jag har kunnat vara in på alla bloggar och skrivit och så. Men jag får väl se hur det fungerar i morgon!!!!?
    Hoppas du får en bra dag i morgon. Själv ska jag jobba, men det är väl bra det egentligen. Det är bara nu, kvällen innan det känns motigt! ;-/
    Kram

    • Hoppas det funkar ett tag igen utan strul! Med bilar och datorer är det bara så att det ska funka! Jämt!
      Jag ska invänta hantverkare i tre dagar. Här ska dom dra in bredband i varenda lägenhet i hela området!
      Hoppas du ska ha det bra på jobbet och att allt ska kännas bra när du är där!
      Hoppas du får en bra vecka! Kram!

  6. Oj, vad roligt! Vad har du nu, ADSL? Eller modem..?

    • Hej igen, Monica! Värst vad du är flitig här! Trevligt! Just nu har jag ADSL i ett år till (att det är så svårt att bli av med Telia). Vi kommer att få bredband och bredbandstelefoni för 249 kr/månad framåt vårkanten. Jag får dock vänta i ytterligare ett år! Puh!
      Kram!

Kommentera

 
