Ge inte upp!


Idag har en liten orkidé slagit ut! Blommorna är ganska små, blomman har cerisefärgad läpp och cerise strimmor pryder dom yttre kronbladen (sepalerna). Den är så gnistrande vacker och jag är så glad att den äääntligen kommit med stängel och blommor! Den har inte blommat sedan jag fick den, i mars 2006. Litet ledsamt är det ju när inte orkidéerna blommar om ganska snart igen, men man får inte ge upp. Plantan har varit grön och fin hela tiden, men ingen blomning på sex år, förrän nu! Vilken tur att jag inte gav upp!

Solen lyser och det är strålande vackert ute! Vi har en väldig massa snö, kanske uppåt 70 cm. Det snöar titt som tätt och jag som börjat promenera litet mera och låtit bilen stå under ca en vecka hade ett drygt jobb i förrgår, när jag skulle sopa av all snö på bilen och dessutom skotta bort snövallarna runtomkring. Jag skulle iväg för att köpa en ny dammsugare! Puh! Jag var genomsvettig och helt slut! Jag köpte en dammsugare och släpade hem den! Den dagen blev det ingen mer promenad, varken med eller utan stavar! Hade inte en gnutta ork kvar!

Jag ska strax iväg för att hämta lille M-x från skolan. Han ringde igår kväll och tyckte det var dags att bli hämtad för en mysstund tillsammans. Han gillar verkligen dom timmarna han får utan sina syskon, som definitivt kör över honom emellanåt. Nu får han bestämma ett par timmar och han njuter av det.

Jag har fått M-s´s förkylning. Jag är hes och hostig. Jag gillar det inte. Jag är inte dålig/sjuk, men är inte i form, om ni förstår vad jag menar. Hostan är väldigt irriterande! Det känns som om lungorna följer med ibland. Jag ska ligga lågt över helgen, så kanske jag är pigg igen framåt måndagen!

Jag hoppas att ni också har sol och vackert väder var ni än är!

 

~ av Ingegerd på 12 januari 2012.

4 svar to “Ge inte upp!”

  1. Oh vilken fin!! Och vilken tur att du inte gav upp. Efter 6 år så undrar jag om inte jag hade gjort det? :-/
    Jag har ju min ju som det inte är några blommor på nu, men efter råd från dig så låter jag den vara så får vi se vad som händer med den! Visst är det vackert ute nu! Vitt och fint. Det är skönt innan snön blir svart av alla avgaser och annat skit! Så här kan det få vara nu fram till mars tycker jag!
    Kram.

    • Monica, flera har faktiskt åkt ut om dom inte blommat på väldigt länge. Räddningen för denna planta var nog att själva plantan var så stark och rötterna så kraftiga och fina!
      Nä, nu vill jag inte ha mera snö! Är trött på att skotta fram bilen så ofta!
      Trevlig helg! Kram!

  2. Krya på dig! Det är så segt det där att dra runt på förkylningar.
    Kram!

Kommentera

 
