Utslagna


Två av mina orkidéer blommar om i vintermörkret! Det är så roligt med litet färg. Jag ser dock att alla knoppar inte kommer att slå ut. Tyvärr torkar några, vilket gör mig litet bedrövad! Plantan mår i alla fall bra. Just denna gultonade orkidé är blomvillig. Den blommar några gånger per år! Jättekul!

Denna cerisetonade orkidé är också blomvillig och blommar gärna ett par gånger per år. Jag märker dock att det inte blir lika många blommor längre som det var i början. Visst är den vacker, men det vore ju ännu trevligare om orkidéerna blommade om med fantastiska klasar överfyllda med blommor! Nåja, man kan inte få allt här i världen!

Igår hade jag dottern med familj här på middag! Jag hade gjort en långpanna full med mat, som bestod av kycklingfiléer, potatisklyftor, morotsbitar, paprika, lök, svamp, oliver och så litet fetaost! Och så några klippta rosmarinkvistar on top! Allt i ett, så att säga! Det blev riktigt gott! Till efterrätt tog jag fram glass med chokladspån, nougatsås, maränger och strössel. Det var också väldigt gott! Vi vuxna tog kaffe till!

Jag, som bestämt mig för att tänka litet på vikten, var nöjd med maten, men glassen kunde jag ju kanske ha varit utan. Nåja, idag ska jag testa mina nya gångstavar med hopp om att i förlängningen, och utan hets, tappa några kilon! Jag har varit väldigt dålig på att röra på mig tillräckligt! Måtte även min IBS hålla sig lugn nu! Jag har inte tid med sånt nu! Idag är första dagen på resten av mitt liv!

Det snöade hela eftermiddagen igår. Vi har en väääldig massa snö, men bara -5 sådär. Precis lagom! Det är faktiskt riktigt skönt ute! Träden är vita, snöhögarna är enorma och snösvängen i området har fått jobba ordentligt under helgerna!

På onsdag och torsdag ska jag vara dagmamma åt mina små! M-x kommer redan ikväll för att sova över och slippa gå upp i ottan i morgon! När dom stora vaknat droppar dom in också! När dom går till pulkabacken kanske jag kan stava mig upp och ner där några gånger! 🙂

God fortsättning på ert nya liv!

 

~ av Ingegerd på 03 januari 2012.

4 svar to “Utslagna”

  1. Visst är det härligt när de kommer igen! Har också haft några knoppar som torkat in, men det är säkert värmen från elementen som gör det!

    Duktig du är som tar tag i både mat och motion!
    IBS har jag ingen aning om vad det är?

    Fortfarande ingen snö alls hos oss, bara grått och trist, dag efter dag…
    Jag minns ett år när vi inte fick någon snö förrän i mars månad…
    Ha det gott, och god fortsättning (glömde jag ju att skriva)
    /Pia

    • Hej, Pia! IBS är samma sak som irriterad tjocktarm, vilket är rätt besvärligt att leva med! Ibland kan man inte gå för långt ifrån en toa! Förhoppningsvis ska väl detta bli bättre med litet motion!
      Ha det så gott!

  2. Aha, colon irritable hette det en gång i tiden, när jag fick det påskrivet på ett läkarkvitto. Visste inte att det hette IBS. Nej, sådant är inte lätt att bemästra, det vet jag av erfarenhet.
    /Pia

Kommentera

 
