Adjö Telia


Jag har själv fotograferat min TV

Jag har haft Telia digital-TV sedan jag flyttade hit för 1,5 år sedan. Det har varit krångel och avbrott då och då och det är lätt att ledsna emellanåt.

Alldeles i början fick jag ingen signal. Ingenting funkade. Då ringde en själ från Telia och frågade vad som var fel. ”Inte vet jag”, sa jag, ”det funkar inte”. ”Näe, det är klart, ditt modem är för litet/för gammalt. Du måste ha ett nytt”.  Min tanke var att det måtte dom väl ändå har sett från början när jag beställde det hela. Fick vänta två veckor på ett nytt modem. Då funkade allt. Fast allt är relativt.

Det är alldeles för många korta små avbrott varje dag, ibland flera gånger i timmen, då bilden ”fryser” ett ögonblick. Tröttsamt och irriterande! Ibland startar hela digitalboxen om från början och det tar flera minuter innan det är klart. Det har hänt tre gånger samma vecka för inte så länge sedan. Och så är det detta med kostnaderna för Telia med telefon och allt. Jag betalar ca 10.000 kr/år för att ha internet och digital-TV. Därutöver kommer min telefonräkning, som är väldigt blygsam. Jag har sagt upp digital-TV från och med nyår. Jag har redan nu digital-TV gratis i huset och då är det ju fånigt att betala Telia. Dock måste jag ha internet/telefon via Telia i drygt ett år till enligt avtal. Men sedan kommer jag säga upp det också.

Här i huset, i hela vårt område, håller dom på att dra in riktigt bredband. Längre fram kan vi få bredbandstelefoni och internet  via Tele2 för 249 kr/månad, vilket blir knappt 3.000 per år. Och då slipper jag Telia överhuvud taget. Det ska bli skönt, faktiskt!

Framåt nyår ska jag koppla ur min Telia digital-TV-box. Då uppstår nya problem. Ska jag sälja den eller ska jag spara den och hoppas på att, om jag vill ha extrakanaler (t ex Discovery och naturkanaler) via det nya bredbandet, kanske går boxen att använda. Förhoppningsvis. Jag har en Canal Digitalbox i källaren (hade den i Arjeplog, där inget annat funkade) och så får jag en Teliabox över. Jag ska fundera på detta längre fram!

Nu ska jag fixa julen först. Det är litet kvar att göra innan lördag, men jag ligger bra till! Hoppas ni andra gör det också.

Här snöar det för fullt!

~ av Ingegerd på 19 december 2011.

4 svar to “Adjö Telia”

  1. Hej!

    Jag heter Erika och arbetar på Telia Kundservice.
    Din digital-box kan endast användas för Telia digital-tv då den är förprogrammerad att enbart hantera den typ av signaler som vi skickar ut. Vi vill dock självklart att du ska stanna kvar hos oss och ha en tjänst du är nöjd med. Jag ber gärna en kollega se över de problem med störningar du upplever på din tv.

    Om du inte har fått kompensation för felen du haft så kan jag se över det och jag kan även hjälpa dig att hitta det kanalpaket som bäst passar dig!

    Om du vill komma i kontakt med mig och mina kollegor fyll då bara i detta formulär:
    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Med juliga hälsningar från ett Göteborg utan snö!

    Erika Börjesson
    Telia Kundservice

    • Nej, Telia, jag kommer inte att fortsätta med er och era fåniga avtal. Bara för att jag höjde hastigheten på internet för att digital-TV´n skulle orka/funka så lades ett år ovanpå mitt gamla internetavtal, trots att allt gjordes i samband med flytten! Och era enorma kostnader är för tuffa för en pensionär! Jag får ungefär detsamma för en tredjedel av priset när jag skaffar bredband via Tele2!

  2. Vad fint det var med snöflingor på bloggen! Hoppas det kommer att fungera bättre i framtiden.

    Kram!

    • Tack, Anna! Jag tror att du också kan välja snöflingor på din blogg. Gå in på WordPress och kolla runt! Dom kom automatiskt i år efter att jag haft dom förra året! 🙂

Kommentera

 
