Min amaryllis


Så här ser min mörkröda amaryllis ut. Det var den jag fick av min dotter och hennes familj när jag fixade iväg barnen till skolan i tidig morgonstund för några veckor sedan. Jag har aldrig haft/fotat en mörkröd amaryllis tidigare. Den är riktigt mörkröd med riktigt mättad sammetsaktig färg. Den är heller inte så hög, som ni ser! Precis lagom i min smak! Jag har tidigare haft någon amaryllis som blommat snällt, blivit övertung och fallit i golvet. Det slipper jag med denna vackra amaryllis!

Det har inte blivit så mycket bloggande den senaste tiden. Jag har varit barnvakt, fixat julförberedelser, handlat julklappar, slagit in julklappar och den biten är klar. Det finns en del matförberedelser jag har kvar också. Så har väl den där känslan eller längtan att fotografera inte riktigt infunnit sig. Det är nog första gången på evigheter jag känner så. Jag kommer inte att lägga av att fotografera, men objekten är relativt få nu.

På min lilla Tradera-orkidé börjar stänglarna bli långa (nåja, några centimeter) och man kan se att det kommer pyttesmå knoppämnen i topparna. Jag är väldigt spänd på hur det blir med knoppar och blommor när det är så dags!

Vi har några decimeter snö, men vi har också blidväder. Vi har väl några minusgrader på nätterna, men på dagarna är det blida. Det vore ju väldigt synd om snön skulle smälta bort alldeles. Jag läste häromdagen på nätet att vintern förväntades bli både snöfattig och mild. För min del behöver det inte vara -30, som det var förra julen i ett par veckor! Detta räcker för mig!

Nu är det bara upploppet kvar till jul! Jobba inte ihjäl er utan tillåt er att njuta också!

 

~ av Ingegerd på 16 december 2011.

6 svar to “Min amaryllis”

  1. Oh vad vacker! Min börjar också att titta fram lite nu! Men det är en bit kvar. Spännande. Måste tänka på att knyta upp den så den inte går av.
    Kram.

  2. Ja så blev det vinter som sagt var, här idag så blåser det och snöar, men det har inte kommit så mycket som tur är.

    Roligt med en sådan fin blomma som amaryllesen, jag får nog en till jul jag med, för vi sköter om posten åt vår granne. Jag skickar dig en hällsning med en GOD JUL ifrån mig Eva Nordin

  3. Visst är de fina, våra kära amaryllisar!
    I fjol hade jag en vit, som var jättefin. I år köpte jag först inte någon, för de hade bara röda och det tyckte jag var så ”vanligt”! Lite senare blev det en i alla fall, men den ska bli rosa! Hmm, kanske lite knasigt till jul? 😀

    Igår fick både jag och gubben varsitt jularrangemang, från olika håll och orter. I bådas fanns det en amaryllisstjälk (i oasis) och båda – var röda! 🙂
    Kram Pia

    • Javisst är amaryllisar vackra! En rosa är inte helt fel heller! Vi måste ju variera oss litet! 🙂
      Tyvärr vissnar blommorna på min amaryllis efter bara några dagar, men jag har en stängel till så den blommar nog över julafton i alla fall!
      Kram!

Kommentera

 
