Lågvatten och bullar


Detta foto är taget för några dagar sedan. Innan snön kom. Jag for ner en stund till hamnen för att se hur Storsjön artade sig nu när vintern på allvar är i antågande. Alldeles intill stranden/stenbanken började vattnet frysa till och det var ett tunt islager. Det mest iögonenfallande var dock att vattnet var väldigt lågt. Det förvånade mig hur lågt det egentligen var. Stenarna på fotot här ovan ser man inte under sommaren. Dom ligger allihop under vatten. Kanske var vattnet så mycket lägre som 50 cm till 75 cm än under sommaren. Vart tar vattnet vägen? Och varför?

I lördags bakade jag bullar. Mina specialbullar med kardemumma, som går enkelt och snabbt. Jag rullar ut en liten bit deg till en lång mask och så gör jag en kringla av den och lägger i bullpapper. Hur snabbt som helst. När bullarna så jäser blir dom så fina!

M-s var här medan jag bakade bullar. Jag trodde han ville vara med och baka, men han ville hellre titta av några filmer i stället. När M-s är hos mig går han igenom mina skåp för att se om han hittar något ätbart. Han är väldigt förtjust i kakor, bullar, godis eller vad han nu kan hitta. Jag såg på film med honom en stund och eftersom det var både lördag och filmtajm så måste vi ju ha godis också. Han njöt i fulla drag.

Nu börjar tiden med att ständigt ha en frusen bil. Jag har visserligen en elstolpe, där jag kan stoppa i en kontakt, men det hjälper liksom inte riktigt alltid. Det blir både att sopa och skrapa innan man kommer iväg. Igår for jag och tankade, men inte utan trassel. När jag skulle tanka var tanklocket fruset och jag kunde inte låsa upp. Jag gick in på macken och köpte låsolja och sånt som tinar frysta lås. Funkade fint. Så stoppade jag i mitt kort i automaten, som spottade ut kortet igen och sa att det var ogiltigt. Märkligt, kortet som jag nyss använt inne på macken. Jag fick snirkla runt och ta andra sidan på automaten med en annan kortläsare. Först kom kortet ut igen, jag provade igen och nu funkade det. Nu har jag en nytankad bil och det kommer att räcka i ungefär 3 månader. Mer kör jag inte! Underbart!

Det har snöat i flera dagar. Vi har nog fått 2-3 dm snö och snöhögar och snövallar har vi runt om överallt. Det är dock inte särskilt kallt. Det håller sig på ca -6 sådär, vilket räcker alldeles utmärkt. För min del behöver jag inte mer snö eller kallare i vinter. Jag tänker på julen förra året där vi hade -30 i mer än en vecka. Så mycket behöver det inte vara för att vara riktig vinter. Jag hoppas vintern håller sig på mera lagom nivå.

Jag önskar er alla en härlig vecka i julbrådskans tecken! Ta inte i för mycket! Det blir jul ändå!

 

~ av Ingegerd på 12 december 2011.

2 svar to “Lågvatten och bullar”

  1. Hmm, ja det där med vattenstånd ja, i Göteborg var det ju 1,5 m högre än normalt nu i helgen!

    Vill också ha en ”lagom”vinter! Det där med infrusna bilar är inget skoj!
    Bullarna såg så goda ut!
    Ha en fin måndag! /Pia

Kommentera

 
