Fortfarande


Blommat sedan mitten på augusti – still going strong

I köksfönstret blommar det mest nu. Ja, inte alla i köksfönstret blommar, men några av dom. Det är där mina små orkidéfavoriter står, så jag kan hålla ett extra öga på dom. Några av dom blommar om nu och det är så roligt. Där hänger bl a denna mutant (som jag visat tidigare), som blommat sedan augusti och visar inga tecken på att sluta inom kort i alla fall. Där finns inga fler knoppar. Det blev bara fyra blommor denna gång. Klicka gärna på fotona, så syns det bättre!

Denna lilla Phalaenopsis är så tacksam. Oftast kommer den med två stänglar, men denna gång blev det bara en. Men som den blommar! Med ganska små blommor, som kanske är 3,5 cm tvärs över. Jag frågade Orchidéhuset vid ett tillfälle om det kunde vara litet ”equestris” i den och dom tyckte nog det. ”Equestris” är litet speciella orkidéer med rätt små blommor. Den slog också ut med första blomman i början av augusti och är så fin ännu. Där kommer fler knoppar dessutom. Den kommer att vara fin länge än.

”Aida”

Så har vi min lilla blåa orkidé, en Doritaenopsis (kallad Aida), som är så blomvillig att man nästan inte tror på det. Denna gång kom det fyra stänglar på en gång. Blommorna är ca 3 cm tvärs över. Alla stänglarna blommar nu och fler knoppar är på väg. Den har också blommat sedan augusti och kommer blomma ett tag till.

Blommar inte om

Detta sista foto är egentligen fusk. Den blommar inte om, utan är köpt under hösten, men har stått ovanligt länge tycker jag. Denna står i vardagsrumsfönstret och lyser upp i allt det gröna. Just där blommar inte så mycket förutom denna.

Igår vattnade jag igenom alla orkidéer. Alla ser riktigt bra ut och jag har en del stänglar på gång. Jag får ju fler blommande orkidéer, men förmodligen på andra sidan nyår! Det kan ju vara kul att ha några som blommar då också.

Vi fick kanske 3 cm snö igår och hade några minusgrader! Samtidigt! Inte illa! Det är nära nollgradigt nu så jag tror inte denna snö blir kvar heller om vi inte får fler minusgrader. Snön på balkongen har smält undan. Idag är det nästan klar himmel (åtminstone ännu). Det ser inte ut som om det blir mer snö idag. Det är glashalt ute och just nu lockar det inte att gå promenader. Jag är så rädd för att falla och bryta ben eller armar. För första gången har jag funderat på att köpa broddar. Jag får se hur jag gör.

Jag önskar er alla en skön Andra Advent och en skön arbetsvecka! Stressa inte ihjäl er! Och bryt inga ben!

 

~ av Ingegerd på 04 december 2011.

6 svar to “Fortfarande”

  1. Jättefina blommor ju och din ”mutant” är supersnygg! Du som kan det här med orkidéer, jag har ju en som jag haft i 2 år och som tokblommat hela tiden. Periodvis har det blivit lite mindre blommor, men det har varit fullt av knoppar som snart har slagit ut. Jättefin har den varit. NU har snart alla blommor ramlat av och inte en enda knopp syns! Är det något som återvänder eller är det bara att slänga den? 😦
    Kram

    • Tack! Nej, släng den inte! Ställ den litet åt sidan någon stans och låt den vila en tid. Om du kollar inuti bladverket kommer kanske ett nytt blad. Därefter kan det komma en ny stängel. Men låt den hämta sig först!
      Kram på dig!

  2. Tack för rådet, ska prova det!
    Kram.

  3. Det är så härligt med orkidéer, för att de glädjer oss allra mest, när vi behöver det som mest också, alltså just nu! (Blev en lång mening! 🙂
    Din första, är ju också en favorit hos mig! Den har slagit ut första blomman nu.
    Din lila var söt – och de andra med!
    /Pia

Kommentera

 
