I spänd förväntan


Min lilla Dendrobium kingianum (kan det vara en ”Berry Oda”?) jag köpte från Tradera mår alldeles förträffligt. Jag har planterat om den i större kruka och lagt i litet vitmossa också. Jag vill så oändligt gärna att denna lilla blomma ska bli ståtlig och blomma för fullt. Den nya bulben vittnar om välmåga. Måtte det fortsätta!

På flera av dom redan befintliga bulberna kommer det knoppar. Jag tror det är början på blomstänglar, som förhoppningsvis ska blomma med flera små blommor i topparna. Såvitt jag kan se har jag runt åtta sådana små blomstängleknoppar runt om på plantan.

Alla åtta blomstängleknopparna har hunnit ungefär lika långt. Tänk när dom växt ut, bildat blomknoppar högst upp och börjar slå ut! Tänk om jag kan få ett par blommor på varje blomstängel! Har jag tur kan det kanske bli uppåt tjugo blommor! Oh, vilken dröm! Då kommer fler foton!

Plantan står i köksfönstret där mina favoritorkidéer står. Dom tittar jag till varje dag, vattnar litet oftare än dom andra, som är mest vanliga Phalaenopsis i mina andra fönster. På grund av den stora trängseln i mina fönster måste jag på sikt tunna ut antalet, men inte bland dom i köksfönstret.

Här blåser det ordentligt. Jag vågade inte ta bilen till affären. Min lilla bil hade väl blåst av vägen. Jag tog en promenad i stället (nyttigt) och köpte bara det mest nödvändiga. Solen lyser för fullt och det är riktigt vackert ute. Snötäcket är tunt och snön blåser runt, runt. På sina ställen är det riktigt halt. Blåsten har polerat gator och vägar, så man får gå väldigt försiktigt. Nåja, vi fick i alla fall snö till första advent! Det toksnöade hela dagen igår.

Jag önskar er alla en skön vintervecka! Hoppas att ni alla får vit, fin snö, men utan blåst!

 

~ av Ingegerd på 28 november 2011.

2 svar to “I spänd förväntan”

  1. Hej Ingegerd!
    På min Nobile, som jag planterat om mest för att den tappat ALLA sina blad och inte verkade må bra, upptäckte jag häromdagen massor av små knoppar på flera av stammarna (som jag nu lärde mig här hos dig kallas för bulber de med!). Den var helt otrolig när vi köpte den för några år sedan, alldeles full med gula blommor.
    Så jag förstår om du väntar spänt på din!
    Och stormat har det gjort hos oss också!
    Ha en fin dag! /Pia

    • Pia, så roligt att du också väntar ”smått”! 🙂 Nåja, orkidéknoppar! Visst är det spännande!
      Vi har plusgrader igen, snön regnar bort och nästa oväder drar in i morgon eller så! Konstig vinter vi har!
      Om du är i skogen nån gång ta hem en tuss med vitmossa. Den är super för orkidéer!
      Ha det så gott! Kram!

Kommentera

 
