Inte en orkidé till


Nödfoto (har inte fotat så mycket på sista tiden)

Advent närmar sig. Bara några dagar kvar. Det har uppstått ett problem hos mig. Det är nästan kris. Om det nu är knökfullt med orkidéer på alla mina fönsterbrädor, hur ska jag få plats med mina adventsljusstakar? Som det är nu går det inte. Jag har ingen bra lösning just nu. Som vi alla vet kräver adventsljusstakarna rätt så stor plats.

I vardagsrumsfönstret brukar jag hänga min stora smidesadventsstjärna med rött glas och då kan jag hoppa över ljusstaken där. Utmed hela fönsterraden hänger dessutom en rejäl ljusslinga, som också får lysa. Där klarar jag mig utan adventsstake.

Köksfönstret är också fullt. Där står mina favoritorkidéer, som jag håller ett särskilt öga på. Dom är också litet mindre och kanske, kanske kan jag klämma in en ljusstake där, men det är osäkert. Jag har en ljusslinga med stjärnor i beredskap att hänga där om jag inte lyckas.

Sovrumsfönstret är också fullt och rätt så trångt. Jag tvivlar på att det får plats en ljusstake där. Fast i sovrummet känns det inte lika nödvändigt. Där är man ju inte särskilt mycket. Där har jag också en ljusslinga.

Jag funderar på att sätta en adventsljusstake på byrån i hallen. Jag måste se hur det ser ut där innan jag bestämmer mig. Kanske blir det inte så tokigt! Nöden är uppfinningarnas moder! Eller så är jag bara litet knäpp :-)!

Nu förstår jag ju att detta är världsliga problem och egentligen försumbart. Det blir jul ändå hur jag än får till det. Jag är dock tacksam för att ljusslingor är så populära. Jag kan få mina fönster att lysa och glittra ändå. Jag är väldigt förtjust i ljusslingor, mycket för att man kan ha dom under hela den mörka årstiden.

Idag ska jag hämta lille M-x. Jag har lovat honom en Pokemonboll och det har han tjatat om i flera dagar. Jag har också sparat två leksakskataloger vi ska titta i. Kanske kan jag få en idé om vad han helst önskar sig. Jag vet att en beyblade står högt på listan. Det finns hur många sådana som helst att välja på, men för en mormor som inte riktigt vet hur dom funkar med ”launcher” och allt får jag kanske hämta hjälp någonstans ifrån. Nåja, den lille knatten pratar o-av-bru-tet, har beställt jordgubbssmoothie och mackor med sylt på. Jag ska hämta honom vid 1-tiden.

Hoppas ni andra också har några små adventsproblem, så jag inte känner mig så ensam! Jag önskar er en skön tisdag!

 

~ av Ingegerd på 22 november 2011.

10 svar to “Inte en orkidé till”

  1. Men ditt nödfoto var ju på en väldigt fin blomma!! Kan du inte ta en närmare bild? Klart det blir jul hur man än gör, men ibland så måste man få dra i sådana här världsliga problem. Prova dig fram du med ljusstaken. Tror det kan bli riktigt bra även om det inte är ett fönster bakom!
    Kram!

  2. Svar på kommentar hos mig: Det jag blir så arg på är att hon sätter sitt namn på bilderna och låtsas att det är hennes!
    Men jag har efter lite konsultation med andra bloggvänner börjat fundera på om det inte är riktigt som det ska…….om du förstår vad jag menar. Finns eventuellt tecken på ett handikapp. Men jag vet inte. Hon måste ändå få veta att det hon gör är fel och faktiskt olagligt! Hoppas hon förstår det nu!

    • Nej, du har så rätt! Man ska akta sig noga för att använda andras foton utan att samtidigt meddela det i samband med fotot. Jag är väldigt försiktig då jag någon enstaka gång hämtar nåt från internet, som jag bara inte kan få fram med egen kamera, men varje gång skriver jag det!
      Om det är en sjuk/handikappad människa så får man kanske ha viss (nja) förståelse, men om man är kapabel att skriva på bloggar så måste man också veta vad som är rätt och fel!
      Jag tycker detta är mycket viktigt! Jag frågar alltid min ena dotter (Mitt Operfekta liv (i min bloggroll), om jag får låna foton (jag vet att jag får), men jag frågar varje gång!
      Vi fortsätter vara noga eller hur? Kram! 🙂

  3. Absolut så fortsätter vi med det. 🙂

  4. Jättesnygg blomma du hade där i vasen! Lite nyårsaktig! 😀

    *hi hi* Det ”adventsproblemet” har jag haft i många år, har alldeles för många blommor (eller nåja, har haft) så jag har mest hängande adventsstjärnor nuförtiden!
    Kan säkert bli bra med en ljusstake på byrån, framför en spegel också kanske, för dubbel effekt?
    Ha en fin dag, Ingegerd och tack för din kommentar hos mig!
    Kram Pia

  5. Den var verkligen fin blomman! Kanske gör som du säger och åker till Sörvalla! Spindelliket??? Huga, huga!

  6. Vilken toppenfin sida du har Ingegerd!! Hit kommer jag gärna tillbaka och botaniserar. Kram!!

Kommentera

 
