I pumlehimlen


Igår ringde det på min dörr mitt på dagen. Det var brevbäraren, som inte kunde få in ett litet grönt postkuvert genom brevlådan. Jag fick det i handen i stället. Inuti låg denna julgrans”kula” i lila och glitter tillsammans med ett gulligt kort, som T (ett barnbarn) skrivit. Min dotter vet ju precis vem min stora idol har varit under alla år. Det startade för min del redan 1956 och har hållit i sig sedan dess. Tänk så underbart att hon tänkte på mig i New York!

Så här var det. Min dotter, A, och hennes mellanson, T, var i New York över höstlovet. T blir tonåring i december och båda hade verkligen sett fram emot denna resa. Dom gjorde New York tillsammans med svägerska och kusin och hade en riktigt härlig resa. Jag misstänker att dom har en hel del att berätta om sin resa och att den kommer att vara ett minne för livet. Vilket äventyr!

I USA är ju allt större än annat överallt! Där finns bl a denna enooorma butik med julgranskulor/pumlor och där måste man ju bara gå in och kolla läget. Där finns allt upptänkligt i pumleväg! Ja, det är ju USA!

Här är min älskade T mitt i pumlehimlen! Det var där han och A tänkte på mig, vilket känns rätt trevligt. Jag som bara önskade mig ett vykort, vilket jag också har fått. Inte förväntade jag mig något mer. Jag som inte ens har en julgran numera. Ja, en liten guldig julgran, ca 60 cm hög, ställer jag fram i advent. Där får nog Elvis hänga för jag vill absolut att han ska synas.

T är en underbar kille, som börjar bli tonåring mer och mer enligt hans mamma. Han kallas också ibland för ”snurrbubbla” av sin mamma, då han far fram som en virvelvind och man vet inte riktigt om han hört vad man sagt. Kanske är det åldern. Han har ett otroligt gott hjärta. Han är invald i Friends på grund av sin vänliga och ärliga inställning till orättvisor och mobbing. En riktigt schysst kille! Åh, vad jag älskar den grabben!

Tack snälla A och T för min pumla! Jag ska se till att den syns ordentligt!

Idag har jag varit uppe igen och väckt barnbarn, fixat frukost, borstat tänder och sett till att dom kom i väg på rätt ställe. Nu är det lugnt några dagar, men på fredag är det dags igen!

Vädret är blåsigt med alldeles för många plusgrader! Nu vill jag ha snö och vinter!

 

~ av Ingegerd på 15 november 2011.

6 svar to “I pumlehimlen”

  1. Men i en guldig julgran passar väl en glittrig Elvis alldeles perfekt :)Klart vi tänker på dig, du finns i våra samtal och tankar och tänk vad ofta det kommer upp om vad mysigt vi hade det i somras. Vissa är nära, även när de är geografiskt långt borta ❤

    Kram A

    • Tack! Ja, sommarens äventyr och ert besök var sååå härligt! Jag önskar ju att jag hade alla mina barn och barnbarn någorlunda i närheten, men man får inte alltid som man vill! Nåja, ni finns alla i mitt hjärta ändå! Ni är på något vis inte heller så långt borta! 🙂 Kram!

  2. Den perfekta presenten till ett Elvis-fan! Skojigt!
    Ordet pumla hade jag aldrig hört tidigare!

    Tack för din kommentar igår hos mig! 🙂
    Ha en fin dag! Här var det lite minus i morse.
    /Pia

    • Jodå, Pia! I Norrland heter det pumla! Jag hade inte heller hört det förrän jag hamnade där!
      Här är fortfarande plusgrader och sol. Det grävs här utanför för att dra in fiberkablar och bullrar hela tiden!
      Hoppas du också har sol!

  3. Cool julgranskula! Pumla? Vad är det?
    Du har märkt att det är struligt värre på min blogg! Får väl se när den fungerar som vanligt igen! Ha det så bra!
    Kram!

    • Tack, Monica! Pumla är julgranskula på norrländska!
      Jo, jag vet att det är litet struligt hos dig. Jag kollar läget hos dig emellanåt och ser om du är i cyberspace igen!
      Kram!

Kommentera

 
