Väckarklockselände


Ny gammal väckarklocka

Det blir några tuffa dagar kommande vecka! Jag ska vara hos barnbarnen före kl 06.00 några morgnar. Mamma är bortrest några dagar och pappa går till jobbet vid sextiden på morgonen. Då blir det min sak att se till att mina små får frukost, klär på sig, borstar tänderna och kommer iväg till sina skolor.

Det betyder att jag ska gå upp vid femtiden för att inte vara alltför mycket zombie när jag kommer dit. Min gamla elektriska klockradio har precis nu lagt av. Idag! Helt och hållet! Jag har en väckarklocka till och så min mobiltelefon ringer också. Eftersom jag lider av en väldigt god sömn vågar jag inte lita på att komma upp som jag har tänkt. Alltså hade jag bara idag på mig att fixa en annan elektrisk väckarklocka för att känna mig litet säkrare. Jag for bort till firman som köper/säljer antikt och begagnat och frågade om dom möjligen hade en elektrisk väckarklocka. Jodå, det fanns en enda. En liten nätt sak som såg rätt så använd ut (se fotot här ovan). Den testades och det visade sig att den funkar alldeles utmärkt. Den har dessutom batteribackup, men jag måste förmodligen fixa ett nytt batteri. Jag fick den för det facila priset av 30 kronor. Ja, den är inte vacker eller strömlinjeformad, men den går och ringer som den ska!

Den visar dessutom timmar i 24-tal eller hur man nu ska uttrycka det. Alltså inte bara 1-12 och så börjar den om. Nej då, alla 24 är med. Den fick sig en rejäl rengöring. Det var nog många händer, som tystat den väckarklockan på morgnarna och nu ser den rätt så fräsch ut. Det är dock en stor nackdel. Jag kan inte läsa röda siffror utan glasögon av någon underlig anledning. Blåa och gröna siffror går hyfsat, men röda blir bara en röd, blurrig klick. Eftersom jag är uppe varje natt brukar jag kolla klockan, så nu vet jag inte riktigt hur det ska gå. Nåja, den ringer väl när det är dags att vakna!

Ikväll ska jag gå isäng i hyfsad tid, läsa en stund och skynda mig att somna. Jag får väl intala mig att alla klockor fungerar och jag kommer upp i god tid. Jag har satt sladden i bilen, så det är bara att köra iväg när det är dags.

Jag önskar er alla en skön vecka! Ta det lugnt om det är halt!

 

~ av Ingegerd på 13 november 2011.

Kommentera

 
