Mutantorkidé


Jag har en rätt ovanlig orkidé. Den har tre läppar, vilket egentligen är något fel som har uppstått. Jag har haft några sådana tidigare också, men dom är numera i orkidéhimlen. Blommorna på denna rosa-vita mutant slog ut den 3 augusti och blommar fortfarande. Den kommer säkert att blomma november ut och då har den blommat i fyra månader. Jag tar alltid foto precis som blommorna slår ut på mina orkidéer och följer dom sedan under tiden blomningen pågår.

Den har ovanligt vacker profil.

Närbild på ett yttre kronblad, som kallas ”sepal”.

Orkidén hänger i en korg i köksfönstret, mitt ljusaste fönster. Under sommaren drar jag ner persiennen precis förbi orkidén så den får litet skugga, medan blommorna på fönsterbrädan fortfarande har full sol. Bladen på denna orkidé ser inte så fina ut. Dom har fläckar och en del märken. Jag kan inte säga varifrån dessa märken kommer, men plantan har fina rötter och, som ni ser, mår blommorna finfint.

Idag kommer pojkarna hit. M-a ska vara hemma hos en kompis och förbereda kalas, vilket förmodligen är mycket roligare. Jag hoppas killarna kan hjälpa mig att klättra i källaren och få ner litet saker, som ligger ända upp i taket. Och så ska vi ha picnic på golvet i vardagsrummet med favoritmaten, pitabröd med stekta små kycklingbitar, grönsaker och en klick youghurt ovanpå.

Vi har äntligen fått några minusgrader. Det är soligt och frostigt ute. Det är så fint. Igår lättare aldrig dimman. Om igen gick vi runt i dimman en hel dag utan det minsta starkt att dricka. Nu kan det väl inte vara långt kvar till snön, hoppas jag. Hittills har det varit ganska mörkt ute på kvällarna. Som vi alla vet så lyser snön upp ordentligt.

Jag önskar er alla en riktigt fin helg!

 

~ av Ingegerd på 12 november 2011.

4 svar to “Mutantorkidé”

  1. Så fin den är med sina rosa prickar!

  2. Nu har jag läst ikapp det jag missat!
    Den här orkidén, tro det eller ej, har jag också! 😀
    Jag gillar den mycket! I fjol fick den en liten babyplanta på en blomstängel. Jag tänkte plantera den, men det blev inte av, så den sitter kvar och nu kommer det nya blomstänglar både från den och moderplantan under!
    /Pia

    • Tack, Pia! Jag är så förtjust i min också! Kul att du fick en liten babyplanta (keiki) på den. Ta vara på den och plantera. Spännande!
      Ha det så gott!

Kommentera

 
