Orkidépyssel


Dendrobium, lila

Jag handlade mera orkidékompost igår. Utanpå påsen kändes det som om den var mer finfördelad än den man normalt hittar i butikerna, som kan vara väldigt grov ibland. Min lila dendrobium (här ovan) har inte blommat sedan jag köpte den runt år 2002, eller så. Den har så underbar färg och blombladen är skruvade, så blommorna får ett väldigt ovanligt utseende. Även om den inte har blommat på evigheter så kan jag inte slänga den. Tänk om den kan blomma igen?  Den hade fått nya bulber och var på väg ut ur krukan. Jag delade plantan (modigt, eller hur?) och planterade i två olika krukor med vitmossa runt rötterna. Den ena plantan har gröna fina bulber och ser ut som om den skulle kunna blomma. Den andra har bara själva bulberna utan blad, men dom är fulla av växtsaft och är tjocka och fina. Gissa om detta är ett experiment! Vitmossa är bra att ha runt orkidérötter, som är litet tunnare, vilket ofta dendrobium har.

Phalaenopsis equestris rosea

Denna lilla orkidé köpte jag som ett skott vid Orchidéhuset och fick hem den på på posten. Den har blommat och fått flera rötter. Nu är även den omsatt i större kruka med vitmossa runt rötterna. Denna lilla orkidé har torkat för lätt i sin lilla kruka och bladen har sett litet hoptorkade ut. Nu hoppas jag på bättring och kanske en blomning till.

Phalaenopsis equestris

Denna lilla skönhet är ett skott från moderplantan som dog knall och fall efter en oändligt yppig blomning. Jag satte detta lilla skott i en liten kruka för länge sedan. Nu har den också fått större kruka med vitmossa kring rötterna. Denna lilla orkidé blommar varje år och skött sig fint. Nu hoppas jag på ännu fler blommor och större stänglar.

Även mina Traderaorkidéer blev omplanterade. Det är en Dendrobium kingianum och en cattleya. Båda har fått större krukor och även vitmossa.

Alla mina orkidéer står på fönsterbänkar ovanför element, som vintertid kan bli ganska varma. Nu ser jag fram emot mera blommor, då orkidéerna under sommaren känts litet trötta. Dom blev rejält misskötta under min tapetsering av vardagsrummet. Nu har jag pysslat om dom litet bättre och dom ser faktiskt piggare ut. Jag har också fått nya stänglar på flera stycken.

Denna finfördelade orkidékompost är bäst till orkidéer med tunna rötter. Dom allra flesta Phalaenopsis har betydligt grövre rötter och mår kanske bättre med den grövre komposten.

Nu väntar jag bara på att orkidéerna ska må bra och blomma ännu mera! Och vädret, ja! Det är som det är. Det blir ingen snö idag heller!

Hoppas ni får en skön tisdag!

 

~ av Ingegerd på 08 november 2011.

4 svar to “Orkidépyssel”

  1. Är här igen och kikar på dina fina orkidéer! 🙂 Och bilder!

    Har för mig att jag läste om sådana där bulber att, när de hade blommat en gång, så hade de gjort sitt! Sen kom det nya bulber som det kunde blomma ifrån. Kan det stämma eller har du sett om de blommat om från samma?
    /Pia

    • Tack! Ja, dom kan nog blomma om på samma bulb så länge bladen är klar. Jag är dock inte helt säker. Detta blir litet av ett äventyr! Jag håller tummarna för att jag ska ha litet tur. Kanske kan jag få nya bulber på plantan utan blad! Tålamod, tålamod!
      Ha det så gott!

  2. Kul att läsa om allt ditt pysslande med orkidéerna! Du kan så himla mycket! Jag bara vattnar min blommar och hoppas på att de ska klara sig! Nu ljög jag, jag vattnar knappt blommorna. Slänger på dem några skvättar ibland bara och sedan hoppas jag att de ska klara sig! 🙂 Blir kul att se hur det går för de här du mixtrat med!
    Kram!

    • Tack, Monica! Ja, jag går och kikar på dom omplanterade för att se att dom ser ut att hämta sig. Det ser ut som om jag har tur med den lilla jag köpte senast från Tradera. Dels kommer ett nytt rotskott och så kan jag skönja några början till stänglar! Sååå spännande!
      Kram!

Lämna en kommentar