Orkidé från Tradera


Igår hämtade jag min lilla orkidé, som jag köpt via Tradera. Så glad jag blev! Plantan var inte så liten som jag trodde. Där var flera stänglar och på en satt några små blommor. Det är en liten Dendrobium kingianum. Jag undrar just om det kan vara en ”Berry Oda”, en särskild sort av detta släkte? Jag har letat efter en sådan i affärerna, men inte lyckats hitta någon. Blommorna är små, kanske tre centimeter i diameter. Den är så fin och jag är fullkomligt salig.

Två små knoppar är där också. Jag hoppas innerligt att dom slår ut så jag får fler fina foton. Denna Dendrobium är särskilt efterlängtad och nu har jag en.

Allhelgonahelgen är tung, tycker jag. Jag har mitt barnbarns gravlykta på min balkong. Där lyser ett ljus, som räcker i flera dagar. Jag saknar dock att jag inte kan gå till hans grav i Arjeplog. Jag tror inte jag far till minneslunden här idag. Det är visserligen väldigt vackert där också, men det känns inte riktigt rätt för mig.

Min dotters familj har besök av en familj från Arjeplog. Nu är nog barnbarnen saliga och min dotter får om igen träffa en av sina allra bästa väninnor. Jag ska fara förbi så jag får hälsa på dom. Huvva, vad vi alla saknar Arjeplog!

Tänd ljus idag! Inte bara för era döda utan för alla bara för att det är så vackert!

Jag önskar er alla en skön Allhelgonahelg!

 

~ av Ingegerd på 05 november 2011.

5 svar to “Orkidé från Tradera”

  1. Du är kunnig om orkidéer märker jag! Känner igen namnet Dendrobium, tror jag har någon sådan också, men det finns säkert en massa olika sorter ändå. Lycka till med din nya!

    Visst är det en tung och tråkig helg! Men vi var på kyrkogården igår och tände ljuset och valde att göra annat idag, som du såg! 🙂
    Tack för dina fina kommentarer, Ingegerd! 🙂
    Ha en fin söndag imorgon!
    Kram Pia

    • Tack, Pia! Jag ska plantera om den lilla orkidén i en större kruka idag och se till att den mår bra framöver. Jag har hittat vitmossa i källaren. Det kan man med fördel ha i orkidékrukorna!
      Trevlig söndag!

  2. Jag gillar ju denna helg mycket. Åker alltid till kyrkan både för att tända ljus och för att njuta av det vackra och stämningsfyllda.
    Inom familjen har det bara varit ”naturliga” frånfällen. (ålder) Utanför familjen har vi haft kompisar och närståendes barn som dött unga, men jag ser detta ändå som en fin och trösterik helg. Nu har ju inte jag drabbats så nära som du med barnbarnet, så det är möjligt att jag skulle tänka annorlunda då! Sedan ska det ju självklart kännas rätt att gå dit. Man ska känna sig bekväm med det.

    Jag förstår att längtan av Arjeplog blir starkare när ni träffar vänner därifrån. Men vad roligt att hon kommer hit och hälsar på.

    Kram!

    • Tack, Monica!
      Det är ju underbart vackert på kyrkogårdarna vid Allhelgonahelgen. Det tindrar ljus överallt. Det kunde gärna ha varit snö också! Jag tände också en hel del ljus här hemma igår kväll. Då känns det extra vackert och fint.

      Ja, det var trevligt att se Arjeplogfolket igen. Jag har kontakt med ganska många arjeplogare via Facebook. Jag trodde aldrig att FB skulle vara nåt för mig, men jag hade fel. Jag gillar FB helt och fullt!

      Önskar dig en skön söndag!

  3. […] måste också berätta att den lilla Dendrobium kingianum jag köpte blommande via Tradera har jag planterat om i större kruka och nu kommer det fler […]

Kommentera

 
