Rosor för gatubarn


Igår kväll ringde det på dörren. Utanför stod en utländsk tjej, som sålde rosor för gatubarn någonstans jag inte riktigt minns. Här såg jag en möjlighet att göra en god gärning och samtidigt få ett objekt att fotografera. Rosorna kostade 20 kr/st, jag köpte tre stycken. Rosorna är jättefina i sin rosa-gröna ton och ser lika starka och friska ut idag. Ingen av rosorna nickar ännu så länge. Ibland kan jag också tycka att det känns litet lyxigt med en bukett blommor till helgen. Oftast köper jag en enstaka blomma att fota, men buketter letar sig väldigt sällan hit. Jag har tre underbara rosor lagom till helgen. Härligt!

Igår hämtade jag lille M-x, han blev sex år i augusti. Det var hans tur med egen tid hos mig utan sina stora syskon. Först fick han mellanmål och vi såg en film. Så tog vi fram hans ”skolböcker”, lätta pysselböcker, den ena med bokstäver, den andra med siffror. Bokstäverna var visst mest intressant och vi gick igenom några sidor och han klistrade guldstjärnor. Jag märkte att han kan alla bokstäver och dessutom hur dom låter. Han ljudade bokstäverna. Kul! Jag hade tidigare gjort i ordning ett papper med ett tjugotal lättlästa ord och vi började läsa. Jag pekade och han ljudade. Då gick det upp ett ljus för honom. Aha, det är så det går till att läsa! Han ljudade ”r-o-s” och upptäckte att det blev ”ros”! ”B-u-s” blev ”bus”! Hans ögon lyste och han såg fullkomligt salig ut. Han läste alla orden på pappret utan större bekymmer. Nu är det bara att fortsätta öva läsning. Det kommer att gå jättebra!

Idag är det barnfritt fram till ikväll. Jag ska plocka undan här och försöka ta igen alla steg jag missat tidigare i veckan. Så här långt lyser solen en aning, men det är mörka moln runt omkring. Ikväll ska min dotter och hennes man gå på middag med andra föräldrar, som har barn i samma fotbollsaktivitet. M-a spelar fotboll. Hon är snabb och pigg och tycker det är jättekul. Under tiden ska jag och barnen ha myskväll tillsammans. Jag ska ta med mina glitterlimpennor och litet papper. Vi ska väl också ha litet lördagsgodis och sedan mysa ner oss i soffan framför TV´n.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!

 

~ av Ingegerd på 22 oktober 2011.

2 svar to “Rosor för gatubarn”

  1. Hej Ingegerd!
    Vilken fin bild på rosen! Hoppas det var en seriös försäljare. Jag har lite svårt att lita på sådana dörrförsäljare, skrivs så mycket om lurendrejeri i samband med sådant.

    Kul när små barn lär sig läsandets magi! 🙂
    Ha en trevlig helg och tack för din kommentar hos mig!
    /Pia

    • Tack, Pia! Jag hade också sådana funderingar kring rosorna, men ville gärna ha dom ändå. Enkelt att få hem tre fina rosor till dörren!

Kommentera

 
