Fågelflock


Igår var M-s här igen. Vi vet inte vad det är med hans mage, men han får ont litet då och då, utan att vi kan märka något uppenbart fel, dvs aptiten är bra eller inga jobbiga toabesök. Hans mamma håller på att förbereda en rejäl undersökning av honom. Hon inväntar journalen från VC i Arjeplog. Men ungen är litet lurig. Vi vet att han hittar på, tänjer på sanningen, men det kanske tillhör hans ålder. Han är nio år. Men vi måste lyssna på honom tills vi vet mer. Han får också feber huxflux, hög feber uppåt 40 grader någon dag eller två, utan synbar anledning. Det måste också kollas upp.

När jag passar sjuka barn ger jag mig inte ut på snabb promenad även om jag mycket väl kan det. Om M-s är ensam en timme, så klarar han sig finfint. Men av någon anledning blir det inte av. Denna veckas samlade steg når därför inga höjder, vilket retar mig en aning. Att gå i mörker lockar mig inte heller. Jag går helst under dagen.

Igår när han just gått såg jag en fågelflock genom fönstrena i vardagsrummet. Jag kastade mig över lilla kameran, gick ut på balkongen och tog fotot här ovan. Jag han aldrig registrera vad det var för fåglar. Jag vet bara att det inte är skator eller kråkor. Egentligen spelar det ingen roll, det blev ju bara silhuetter.

Idag ska jag hämta lille M-x, som ska få ensam tid hos mig på eftermiddagen. Han ska få mellis, kanske tittar vi i hans övningsböcker i matte och läsning eller så väljer han en film utan att någon lägger sig i hans val. Nu är det hans tur att få massor med uppmärksamhet. Vi ska ordna så han får sova över vid något tillfälle också, men inte denna helg.

Jag önskar er alla en riktigt skön helg! Ta vara på tiden och gör något roligt!

 

~ av Ingegerd på 21 oktober 2011.

4 svar to “Fågelflock”

  1. Kan ju vara bra att kolla upp detta med M. Om han har ont i magen som han säger så måste det vara jobbigt att ha det. Dessutom kan det till slut bli så att han blir ”van” att ha ont så att han inte tänker på att han faktiskt har det. Nu tänker jag på sådan allergi som kan ge magont, som laktos, gluten. Och att han har feber låter inte heller så ok. Tyder ju på en infektion, då feber är kroppens sätt att ta hand om infektioner.
    Kram!

    • Tack, Monica! Ja, vi diskuterar just nu hur vi bäst ska tackla detta och se till att han blir bättre! Vi tror att parasitangreppet på honom, som blev ganska kraftigt, kan ha med saken att göra. Han har blivit väldigt känslig efteråt. Han var rätt svårt magsjuk i veckor i samband med parasiten.

  2. Aha, ja se där. Man vet ju inte hur en sådan sak kan påverka i efterhand förstås. Det började inte förrän efter det alltså! Hm, kan vara värt att ta upp till diskussion hos någon som kanske kan ge ett bra svar.

    • Han har alltid varit litet känsligare i magen än dom andra barnen, men det har definitivt blivit värre efter parasitangreppet. Jag har bett min dotter se till att det ska stå i hans journal om parasiterna för vem vet vad som händer längre fram efter en sån grej!

Kommentera

 
