På hugget


Gårdskatten kollar fågelfröautomaten

Gårdskatten är på hugget. Den ligger nedanför rönnen där fågelfröautomaten hänger och småfåglarna sitter i trädet och tjattrar. Ögonblicket där katten tittar upp på dom missade jag tyvärr. Katten gjorde dock inga större ansträngningar att komma åt dom bevingade små vännerna. Många gånger har jag sett katten komma med något litet brunt i munnen. Katten jamar hela tiden då, precis som den vill tala om att ”kolla vad jag har hittat”! Träffar man den utomhus jamar den hela tiden, som någon slags kommunikation. Rätt mysigt på sätt och vis! Ska man ha katt kan man ju ha en som svarar när man pratar med den.

Idag fick jag hämta en sjuk M-s. Han gick till skolan, men hade så ont i magen att han var tvungen att gå hem. Jag har nyss hämtat honom hemma hos sig. Nu sitter han i soffan och tittar på ”Tomtarnas stora äventyr”, som är en slags fortsättning på ”Trolltyg i Tomteskogen”. Han får ligga lågt idag och vårda sin ömma mage. Vi vet inte riktigt vad det är med hans mage, som gärna blir ond både då och nu. Han blev väldigt känslig efter parasitangreppet han utsattes för för snart ett år sedan.

Igår kväll såg jag till att mina små kom i säng. Mamma och Pappa var på föräldramöte lagom förbi läggdags. Inga problem med dom barnen. Jag blev dock utsatt för ”trollerikonster” till ungarnas stora förtjusning. Underbart att lura mormor!

Idag händer nog inga stora saker med ett magknipsont barnbarn i huset. Men mysa kan vi ju alltid!

Hoppas ni alla får en skön torsdag!

 

~ av Ingegerd på 20 oktober 2011.

2 svar to “På hugget”

  1. Vi har katter som smyger runt här på gården också. Det är grannarna som äger dom. Jag brukar också se att dom kommer med något byte i munnen men mest sitter dom och spanar!

Kommentera

 
