Riktiga torrisar


Har ingen aning om vad detta har varit

Vid mitt besök på kalhyggena en liten bit hemifrån lyste solen från en klar himmel. Kalhyggena är torra och beige i färgtonen. Mängder med rallarrosor står i torra stånd. Högt gräs glittrar i solen. Några torra furor höjer sig över växtligheten. Allt är torrt och höstaktigt. Där fanns inga blommor kvar, men väl rester av dom. Jag upptäckte vid detta besök att marken delvis är litet myraktig med mossor och sänkor. Hit måste jag återvända nästa år för att se vad som blommar under sommaren. Jättespännande!

Kardborre

Jag upptäckte dessa kalhyggen litet för sent. Jag har helt missat sommaren där. I dikena utmed kalkyggena växte mängder med brudsporrar och jungfru Marie nycklar. Det var ju dom jag koncentrerade mig på. Nästa sommar hoppas jag att några väninnor från Stockholmstrakten kommer på besök. Då ska vi gå hit och titta på orkidéerna och kolla kalhyggena samtidigt.

Något säger mig att detta eventuellt kan vara en tussilago, som ännu inte tappat sina frön, men jag är väldigt osäker. Det växte tussilagoblad alldeles intill och blomstjälkar utan frön stod där också. Det kan ju vara något annat också kanske.

Alldeles vid vägkanten står något som kan vara ett älgtorn, men det är inte särskilt högt. Och egentligen vet jag ingenting om jakt och jakttorn, så jag funderar vidare. Kanske behöver man inte högre torn eftersom det är kalhyggen runt omkring.

Där är ett kalhygge på var sin sida om vägen. Ännu har jag bara varit inne på det ena. Jag måste ut en sväng till med kameran för att se vad jag kan hitta. Jag måste ha grövre skor på mig också. Sist hade jag bara lågskor och dom är inte så lämpliga att gå och kliva på grenar, stenar och gropar med. Jag skulle ju också kunna ta med barnbarnen hit och skicka ut dom på markerna för att göra sig av med allt spring i benen, men dom tycker att jag är så utbota tråkig när jag bara fotograferar. Dom tycker att jag är sååå trist.

Jag ser fram emot nästa sommar! Men först ska vi ta oss igenom vintern!

Jag önskar er en riktigt bra vecka!

 

~ av Ingegerd på 17 oktober 2011.

3 svar to “Riktiga torrisar”

  1. Hej Ingegerd!
    Funderade på om den första blomman kanske varit en blåklint? Eller någon annan sorts klint kanske? Jag har försökt få ut frön ur mina frösådda mörka blåklintar och det var inte lätt. De ser ut som små målarborstar.

    Säkert ett älgtorn för de med höjdskräck! 🙂
    Ha det gott!
    /Pia

  2. Hej!
    Hittade din bild på en sida med hot mot jägare jag förstår att den måste vara stulen från dig, tråkigt!
    Hälsningar Leif

    http://www.p-t-p.org/?paged=2

    • Tack, Leif, för att du såg detta! Någon har lånat mitt foto, jättetrist! Det är trist för jag är det fredligaste på jorden och brukar bara fota blommor! Tack!

Kommentera

 
