Min fuskfasta


Brunkullans gröna smaksatta te varvat med

Jag berättade häromdagen om att jag skulle göra en slags endagsfasta med ”fusk”. Jag vill inte göra något alltför drastiskt och att fasta i flera dagar är inget för mig. Anledningen var att jag har känt mig rätt låg en tid och behövde litet ny energi någonstans ifrån. Om jag dessutom skulle påverka min vikt neråt, så var det helt OK. Så läste jag om endagsfasta i en tidning och fick en idé.

… utspädd apelsinjuice, som också innehåller passionsfrukt

Min tanke var att jag skulle endagsfasta från kl 18 i måndag och sluta vid 18-tiden på tisdagen. Jag gjorde en liten grönsakstallrik som lunch och en till eftermiddagen. Båda åt jag väldigt långsamt. Det tog säkert 1,5 timme att äta varje tallrik. Det blev just ingen mättnad av det, men ändå inte alldeles tomt i magen som vid en fasta.

Juicen hade jag spätt ut med varmt vatten för att den inte ska vara för koncentrerad eller kännas för kallt i magen. Jag tog varannan te och varannan juice och det kändes riktigt bra. Utom att jag sprang på toa vääääldigt ofta.

Min ”lunch” vid 11-tiden

Jag tog god tid på mig att äta min ”lunch”. Jag drack te till.

På eftermiddagen vid 14-tiden

Jag mådde jättebra av detta. Det kändes inte särskilt drastiskt, men jag har nog lurat kroppen på ca 1500 kalorier, vilket jag säkert normalt skulle ha ätit. Bara tanken är underbar!

Positivt

Min fuskfasta kändes väldigt nyttigt, det var gott, jag mådde finfint och det blev ingen disk! Det var inte jobbigt utan enbart stärkande, kanske för att det inte var så drastiskt. Det kändes som om kroppen blivit genomsköljd ordentligt. För mig känns det som om jag skulle kunna ta en dag per vecka en tid och göra detta. Jag har lurat min kropp på 1500 kalorier under ett dygn!

Om jag kan lura min kropp på 1500 kalorier varje vecka en tid så känns det väldigt bra. Jag skulle vilja ha bort 5 kilo bara, jag har ingen enorm övervikt. Med min nya stegmätare känns det litet roligt att anstränga sig litet mer än tidigare.

Negativt

Jag fick springa på toa minst en gång i timmen och att gå ut och promenera kändes inte aktuellt direkt. Möjligen hade jag hunnit runt kvarteret. Jag hade köpt en ny stegräknare, som jag gärna ville prova, men insåg att jag fick göra det en annan dag. Den nya stegräknaren kan man ha i fickan, i väskan, om halsen eller vid midjan. Den pendlar litet annorlunda än min gamla stegräknare, som inte funkar längre.

Genomgående kändes detta väldigt positivt!

Jag önskar er alla en härlig dag!

~ av Ingegerd på 12 oktober 2011.

4 svar to “Min fuskfasta”

  1. Intressant! Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att prova!

    • Hej, Christin! Tack! Kul att du tycker så! Jag har funderat en längre tid på vad jag ska göra och tyckte detta var ett helt OK alternativ.

  2. Duktigt av dig! Jag skulle nog inte ha tålamod nog, tror jag.
    Fast en stegmätare har jag på mig varje dag! 😀
    Ha en fin dag!
    /Pia

    • Tack, Pia! Jag orkar inte mer än en dag, men bättre än inget! Vi får se hur det går framöver! Min nya stegräknare bär jag idag! Det är spring i tvättstugan idag!

Kommentera

 
