Två nya orkidéer


I lördags for jag ut på en rekognoseringstur i området in mot den litet större staden. Egentligen var jag ute för att se hur det såg ut på ICA Kvantum och om dom möjligen hade några roligare ostar än dom gamla vanliga. Jag saknar min ost från Arjeplog, Krutrök, en brännvinsost, som smakar gudomligt. Men icke! Däremot såg jag på deras blomsteravdelning att dom hade en hel hyllvägg fylld med orkidéer, tvåstänglade, som kostade 89 kr/st. Nej, jag har inte plats för fler, behöver inga fler, då det är fullt i mina fönster som det är. Men springer man på så fina orkidéer med litet annorlunda färgteckning så är det svårt att låta bli. Jag köpte faktiskt två stycken.

Det är trevligt med litet blomfägring så här på höstkanten. Jag är så förtjust i blommornas litet annorlunda utseende. Tyvärr har dom tappat flera knoppar. Det blir ofta så när man tar hem dom till vanlig lägenhetsluft, som säkert är litet för torr. Nåja, dom är vackra, stora och starka och har fina rötter i krukan, vilket betyder att dom kommer att leva rätt länge.

Idag ska jag testa något nytt. Jag känner mig låg och svullen. Jag behöver en boost för att komma upp litet grann och få litet energi. Jag ska testa någon slags halvfasta, dvs man dricker mest juicer och äter litet råa grönsaker av olika slag, men under bara en dag. Om det går bra kanske jag tar en dag till. Man slutar äta vid 18-tiden kvällen innan, halvfastar hela dagen till kl 18, då man kan äta litet mera vanligt igen. Jag trappade ner igår på eftermiddagen, och trappar upp efter 18-tiden när jag slutar antingen det blir en dag eller två. Jag har inte en susning om vad detta kan göra för mig, men det känns inte så drastiskt som en vanlig fasta. Jag hoppas att jag får en kick av detta. Om det går bra kan jag ta en dag per vecka och göra detta, men under dom andra dagarna också tänka litet mer på vad jag äter.

Vädret blir klart och soligt här idag, ser det ut som. Hoppas det är fint hos er andra också!

~ av Ingegerd på 11 oktober 2011.

4 svar to “Två nya orkidéer”

  1. De är verkligen fina orkidéerna. Och så roligt att det finns i så många olika färgkombinationer!

  2. Kul med dina nya orkidéer!
    Visst är det svårt att motstå när man ser nya fina färger,
    men jag måste låta bli för jag har ju inte plats!
    Nu upptäcker jag nya små blomstänglar varje gång jag går igenom mina orkidéer! Det är så roligt och precis vad man behöver denna trista gråa tid (som jag ofta tycker hösten är!)
    /Pia

    • Hej igen Pia! Jag har också nya stänglar på ett par stycken, men dom har varit litet låga en tid. Jag ska kolla rötterna vid nästa vattning. Syns dom inte eller dom är bruna så åker nog orkidén ut. Då är det ingen idé att kämpa. Jag har också för många!

Kommentera

 
