Envis


Min envisa malva fortsätter att blomma. Den har stått på balkongen till igår kväll, då jag tog in stänglar och satte i vas. Undrar just om denna blomma är den sista?

Eller hinner denna knopp slå ut också? Det finns ytterligare en knopp. Mina malvor har gett så mycket i sommar. Mängder med blommor och vackra färger. Jag älskar mina malvor och kommer nog att sätta fler nästa sommar. Malvorna är högre än mig och har hittills stått stolta i all blåst vi har här runt Storsjön.

Jag har frön i mängder. Jag har sparat frön, så jag kan få fler plantor till nästa sommar. Jag har säkert hundratals fröhus över. Jag kan ju omöjligt ta in alla. I dessa fröhus sitter mängder med frön, kanske är det uppåt miljoner frön.

Igår hade vi ordentligt blåsväder. Balkongen är nästan helt röjd, piedestalerna är tomma. Blåsten fällde en av mina piedestaler igår kväll. Piedestaler har ju inget större luftmotstånd, dessutom står dom innanför balkongräcket, men med dunder och brak föll den ena omkull. Nu ligger den ner och får vara i lågt läge under vintern.

På mitt köksbord står nu dom sista paradisblomstren i vas, så även mina stjärnögon och så malvorna. Det är det absolut sista av sommaren. Ja, utom min dubbla flitiga lisa då, som fortfarande klarat frostnätterna. Jag ställer den under bordet under natten och tar upp den på förmiddagen. Plantan börjar gulna, men blommorna är fina. Lisan tar jag inte in. Den klarar inte inomhusluften utan tappar ansiktet totalt. Jag ger den till frosten i stället.

Jag önskar er alla en riktigt skön hösthelg med klart och krispigt väder!

 

~ av Ingegerd på 08 oktober 2011.

2 svar to “Envis”

  1. Hej! Nu har jag startat den nya bloggen. Adressen är: gocka.bloggspace.se. Skulle vara jätteroligt om du fortsatte följa mig!
    Kram.

Kommentera

 
