Uppäten


Det mesta är på väg att vissna ute nu, men somligt har blivit uppätet långt tidigare. Höstens färger är ju helt fantastiska i all sin prakt. Så springer man på en buske, som är uppäten nästan helt. Det är väl någon liten larv, som har ätit ordentligt inför vintern kanske. Eller blev larven en fjäril innan dess? Något är det. Men jag kan se tjusningen i detta mönster också och tycka att det är vackert.

Igår kväll firade vi M-a, som fyllde 11 år. Hon är född på min mammas 85-årsdag, så min mamma skulle ha fyllt 96 år igår. Jag hade köpt en bok till M-a, fortsättningen på den hon fick tidigare, en bok som hon älskar och har läst flera gånger redan. Dessutom några små Little PetShop-figurer. Jag är så tacksam att hon fortfarande är barn och kan leka i stället för att vara ”tonåring” för tidigt med smink och en massa annat. Min dotter och jag blev sittande i köket och prata. Tyvärr är dock tillfällena att sitta ner och prata i lugn och ro om livets allvar väldigt sällsynta. Så jag kom med ett förslag.

När jag bodde i Stockholm kom min andra dotter hem till mig någon gång ibland för en ”mammakväll”! Jag bjöd på litet extra god middag och nån mysig efterrätt, som man aldrig gör till vardags annars, fast inget extravagant ändå. Mitt förslag till min dotter här var att vi skulle införa ”mammakvällar” igen. Hon har aldrig varit på en sådan tidigare. Det innebär att hon kommer hem till mig en kväll när det passar, vi tänder ljus, äter litet extra gott, kanske med litet vin till (nej, minsann här dricker vi normalt nästan aldrig) och så avslutar vi med en god efterrätt. Utan barn kan vi prata ostört medan vi äter i lugn och ro med mat som vi tycker om (som kanske inte barnen gillar). Det kommer inte att bli nån nattövning utan en middag/kvällsmål som man normalt äter efter jobbet, bara att vi har gott om tid att göra det. Detta var vi överens om och ser verkligen fram emot.

På fredag ska M-a ha tjejparty hemma med några vänner och då ska hennes lillebrorsor sova över hos mig. Då måste vi också hitta på något mysigt att äta och göra. Mer om det senare, kanske.

Igår blåste det enormt här, men idag är det lugnt igen. Det är även halvklart väder. En av mina ljungplantor på balkongen har blåst sönder. Den faller i delar utöver krukkanten. Då får väl en gren bli fotoobjekt, kanske.

Jag hoppas ni får en skön onsdag!

~ av Ingegerd på 28 september 2011.

Kommentera

 
