Det här med foto


Orkidé

Fotografering innebär lång tid av experimenterande och inlärning. Man måste kunna sin kamera rätt så hyfsat för att fotona ska bli något så när. Massor med foton blir ingenting. Så får man då det där fotot man så länge önskat och blir upprymd och inspirerad. Jag gick en kort fotokurs när jag bodde i Arjeplog, men det var en fortsättningskurs och där satt jag och kunde ingenting. Jag fick litet tips och började traggla med inställningar. I stora drag betraktar jag mig själv självlärd. Det är ju tur att man är litet tekniskt lagd.

Följeslagare på kameratur

Jag har läst en hel del tidningar och böcker om fotografering, men det är inte alltid så lätt att omsätta det i praktiken. Man vet t ex inte hur ljuset är för just det tänkta fotot. Mycket beror på ljus och dagrar. Jag måste också lära mig att se motiv inne och ute. Jag börjar väl se en del, men jag märker att andra har bättre blick för somligt. Men det är väl övning som saknas, misstänker jag. Jag kämpar på!

Jag tittar dagligen på mängder av fotobloggar. På varje fotoblogg finns en länklista och där är jag också och tittar. Det finns hur mycket som helst att se på och hämta inspiration ifrån. Jag ser på andras foton och försöker se hur dom ser på saker och ting, hur ljuset är och hur dom valt motivet. Jag har många favoritbloggar jag hämtar inspiration ifrån och några av dom kommenterar jag. Och får kommentarer tillbaka, vilket jag är så oerhört glad och tacksam över.

Här är bara ett tips bland många, många bloggar/websidor om foton, som jag tycker är alldeles fantastisk: http://1x.com/artist/ursula. Tänk om man kunde lyckas med något liknande! Det vore väldigt tillfredsställande. Nåja, det är väl övning som gäller ett bra tag till. Huvudsaken är ju att jag fortfarande tycker att det är lika roligt med fotografering och kameran.

Här är halvmulet. Eller låter det mera positivt om jag skriver halvklart? Kanske det! Det blåser rätt ordentligt. Det blir allt mer höstaktigt ute. Jag läste hos en fotograferande väninna att snön fallit på fjället i Arjeplog häromdagen, men nu smält bort igen. Vintern är oss i hasorna! Idag ska jag fira min dotterdotter, M-a, som fyller elva år. Mysigt!

Jag önskar er en riktigt skön vecka!

 

~ av Ingegerd på 27 september 2011.

4 svar to “Det här med foto”

  1. Det var många tankar om fotografering det! 🙂
    Visst blir man glad om man får till någon bra bild då och då
    och om man kan glädja någon annan med den så är det ju extra kul!
    Ibland får man vara nöjd och kanske ge avkall på kvaliteten, om man bara hinner få upp kameran och trycka av just den där ögonblicksbilden!
    Ha en bra dag med kalas!
    /Pia

  2. Ja det är fantastiska bilder på den sidan du länkar till, men vet du vad, dina bilder är också fantastiska och du använder inte ens photoshop. Du anväder bara kameran som verktyg när du skapar bilder, det är ju jättestor skillnad! Kram på dig Ingegerd

Kommentera

 
