Sommarminne


Något av det bästa med sommaren i Jämtland är för min del alla vilda orkidéer, som växer i tusental runt omkring. I den ena hagen eller skogsgläntan efter den andra dyker det upp olika orkidéer. För mig känns det väldigt stort. Fotona blir många. Jag har väninnor kvar i Stockholmstrakten, som jag känt över femtio år. Jag ska bjuda hit dom på en enkel orkidésafari nästa sommar. Jag har förvarnat dom och jag ser verkligen fram emot det. Jag vill så gärna att dom ska få se alla orkidéer. Jag vet dessutom att dom är lika intresserade som jag. Tänk om vi kunde få en helg med strålande väder, strosa i naturen och bara titta på orkidéer en hel helg och ha mysigt tillsammans.

Jag tillhör inte dom modigaste i trafiken. Jag gillar inte särskilt att fara iväg dit jag inte varit förut. Det har nog med all stress att göra som jag upplevde under min tid i Stockholmstrakten med jobb, stress, trafik och alla människor, som inte har tid för varandra. Jag är så glad att jag bott i Arjeplog och nu i Östersundstrakten, där allt är både mindre och lugnare. Igår tog jag mig faktiskt till både Dollarstore och Ö&B för att skaffa vinterns förråd av doftljus. Båda hade annons om doftljus denna vecka. Jag köpte mina doftljus, tittar just inte på något annat utan betalar och far hemåt igen. Precis lagom för min del. Att gå och titta i varuhus är inte min grej längre. Där är mängder med saker man inte behöver, så jag hoppar över det.

Här var strålande sol och sommarväder igår. Jag gick ut en snabb promenad på eftermiddagen. Jag hade lilla kameran med mig och det ska man inte ha. Promenaden blir inte så snabb som jag önskar och behöver. Idag är det mulet igen, men ut ska jag ändå!

Ha det så gott!

 

~ av Ingegerd på 26 september 2011.

2 svar to “Sommarminne”

  1. Vad härligt med en massa vilda orkidéer! Måste vara en syn att se!
    Vet nog inte om jag sett några, för jag känner säkert inte igen om det är orkidéer eller inte i naturen!

    Har också köpt doftljus ibland, men jag har tyckt att de – doftar alldeles för mycket! 🙂

    Svar: Ja du, det är ett underbart ställe, dessa våtmarker. Och det märkligaste är att vi först detta året ”hittat” dit, trots att det är flera år sen de anlades! Men det har vi tagit igen med råge! 🙂
    /Pia
    PS. På tal om tänder så bet maken ut en stifttand i lördags med hjälp av tuggummi han fick av mig! 😦

Kommentera

 
