En mycket kär vän…


… gick bort igår alldeles för tidigt! Hon, B-E, var yngre än mina döttrar, jämngammal med min son. Hon lämnar en nioåring pojke efter sig, som absolut måste vara ”Norges vackreste gutt”!

Har vi träffats? Nej! Vi har haft kontakt via internet sedan år 2000 och blivit väldigt nära vänner. Hon har varit min ”norska datter”! Vi har skojat om det. Vi har pratat med varandra i telefon flera gånger. Jag har också pratat med hennes son vid något tillfälle. Tänk att man kan bli så nära vänner via internet! Internetkontakter har tidigare förundrat mig, då jag träffat och pratat med flera.

Jag har känt B-E sedan år 2000, då hon förlorade sin lilla dotter just på nyårsafton när raketerna lyste upp vår himmel som bäst. B-E hade havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten och var på sjukhus på nyårsnatten. Läkaren ville vänta litet med att förlösa henne, men under tiden dog den lilla flickan i magen.

Förlusten av hennes älskade lilla flicka blev svår. Någon tid därefter väntade hon barn igen och fick en son, som jag brukade kalla för ”Norges vackreste gutt”! Hon kunde inte annat än hålla med. Under åren har förlusten av flickan varit väldigt jobbig för henne. Vi har pratat via internet och mail otroligt mycket. Jag fick nog veta det mesta om henne.

B-E var mycket flitig att skriva dikter om sin sorg, men även annat. Jag har fått en bild hon gjort i samarbete med en norsk konstnär, där B-E skrivit dikten på bilden. Just denna vackra bild påminner mig om mitt eget lilla barnbarn, som dött strax innan hennes dotter. Tänk så otroligt betydelsefull denna bild har blivit med ens.

Via Facebook fick jag veta att hon gick bort igår. Så oerhört ledsamt. Eftersom hon hade oändligt många vänner och alltid spred ljus omkring sig är det många som hör av sig till henne.

Kära B-E, min norska datter, du finns för alltid i mitt hjärta. Jag är otroligt glad över vår nära och fina kontakt. Ta hand om din lilla dotter i himlen! Titta ner på jorden litet då och då och se till att din son har det bra!

Tids nog ses vi med våra änglar i Himlen!

 

~ av Ingegerd på 22 september 2011.

8 svar to “En mycket kär vän…”

  1. Vacker bild och text.
    Beklagar sorgen 😥

  2. Så tråkigt med din norska vän!
    Förstår att du sörjer henne.
    Kram Pia

  3. Beklagar verkligen bortgången av din vän! Låter som en väldigt tragiskt händelse, med en nioårig son också. En massa kramar till dig!

  4. Oj så tragiskt, beklagar sorgen!

Lämna en kommentar