Min solros


Liten spindel på besök (klicka på fotot, så ser ni)

Min självsådda solros slog ut igår. Jag trodde inte den skulle hinna slå ut eftersom knoppen var så sluten häromdagen. Solrosblomman är liten, kanske högst 15 cm i diameter, men så vacker med sin lysande klargula färg. Det är min första solros på evigheter. Det är nog över tjugo år sedan jag hade en sist.

Solrosen heter sunflower på engelska. Namnet tyder på att blomman lyser som en sol. Jag är inte mycket för gula blommor, men jag måste säga att min solros gör mig jätteglad. Kanske ska jag sätta några solrosfrön nästa vår och se vad det blir.

Älvorna dansar med sina gråa slöjor över Storsjön. Solen är på väg så älvorna försvinner väl snart. Vi har vit frost på gräsmattorna här. Troligen är det frost på bilen också. Både fuchsian, den dubbla flitiga lisan och femuddingen har dock klarat sig från frosten där dom står på balkongen, men det är nog bara en tidsfråga nu innan deras tid är över. Jag har inte plats för dom inomhus.

Nu är det M-x tur att ha hög feber. Det var ju M-s, som var sjuk förra veckan, lagom nu till helgen blev M-x sjuk. M-a har sovit över här och sitter just nu med frukosten framför TV´n, vilket man inte får göra hemma. Jag misstänker att jag får passa sjukt barn i morgon. Jag tror att den värsta febern har gett sig till dess, så vi kanske kan hitta på något mysigt att göra. Jag är inte så förtjust i att barn med hög feber ligger nästan utslagna på min soffa och varken äter eller vill göra något. Barn med nästan 40 graders feber skrämmer mig litet.

Jag hoppas ni får en skön söndag och en trevlig arbetsvecka.

 

~ av Ingegerd på 18 september 2011.

10 svar to “Min solros”

  1. Solrosor är härliga, hade också det i år. De blåste helt sönder i den senaste stormen, men blommorna räddade jag in i alla fall 🙂

    Barn får ofta hög feber, de tål mer än vi vuxna. Vårt ena barnbarn får nästan alltid 40 gr när hon blir sjuk, men hon kan vara ganska pigg ändå. Men visst blir man ändå lite orolig när febern går upp mot 40.
    Ha det bra!

  2. Tusen takk for hyggelig kommentar i min blogg!!
    Flotte bilder , og en fargerik blogg du har.. :))))

  3. Håller med dig, gult är inte en favoritfärg, men just solrosor ska ju vara gula 😀 och de är så himla vacker! Men visst känns det som lite sent för dem nu? Vi hade ju en lite, liten solros i häcken till grannen helt plötsligt. Den måste ha spridit sig själv dit (fåglar?) för ingen av oss har planterat i alla fall. Men det känndes lite sent för den för ett par veckor sedan. Men vi råder inte på naturen, och det är ju tur det. Kram!

  4. Åh, så fin den är! Och bra bilder på den blev det också! 🙂
    Min ”stora” solros jag hade var nog inte så stor som din.
    Sen hittade fåglarna den tidigt och började hacka loss frön
    från ovansidan på den! Nu har den inga gula kronblad kvar.

    Trist med dina febersjuka barnbarn! Hoppas de kryat på sig.
    Ha en fin dag!
    /Pia

  5. Otroligt att det faktiskt slår ut så här sent. Superfin närbild!

Kommentera

 
