Kolonilotterna


Praktlysing

Längst ner vid Storsjön ligger ett område med kolonilotter, där det växer allt möjligt. Många odlar ju vad han helst vill ha. Där finns massor med grönsaker, bärbuskar och en väldig massa blommor. Där brukar jag gå och ta en titt litet då och då.

Sömntutor

När man inte riktigt vet vad man hittat/fotat så blir det till att leta, dels i bakhuvudet (ofta känner jag ingen blommorna, men har inget namn) och dels på internet. Här var jag litet osäker på om det var små vallmo jag såg, jag googlade på sömntutor och det stämde bättre. Vilken tur att internet finns! Jag har googlat massor på olika blommor.

Här är jag i alla fall säker på vad jag hittat. Det är borstnejlikor, som även finns i min dotters trädgård och som jag själv haft många gånger. Färgerna är helt underbara från ljus rosa, via orange, röd till mörkröd och lila. Dom står länge i vas och är väldigt tacksamma blommor, som kommer igen år från år. Väldigt lättodlade och sprider sig gärna.

Idag har jag en sjukling här. M-s, 9 år, har feber och sitter/ligger i soffan och är väldigt seg. Då blir det barn-TV hela dagen, vilket ibland kan var litet jobbigt. Jag plockar undan tvätten från gårdagen. Det är så skönt när allt är rent. Vi har väldigt blåsigt, men ännu så länge är det uppehåll. Hoppas det håller i sig, uppehållet, alltså!

Hoppas ni får en skön torsdag, helst utan sjuka barn/barnbarn!

 

~ av Ingegerd på 15 september 2011.

Kommentera

 
