Höstfärger


Vanlig björk

Jag har inte fotat några direkta höstfärger här i Jämtland ännu, så jag bjuder på några alldeles speciella höstfärger från Lappland i stället. Höstfärgerna i fjällen är otroligt vackra och starka i färgerna. Jag bodde i Arjeplog i flera år och insöp allting som hade med Lappland och fjällen att göra. Det har lämnat väldigt starka intryck på mig. Björken här ovan är väldigt mycket rödare än ”vanliga” höstbjörkar. Jag är så imponerad av dom rödaktiga färgerna.

Dvärgbjörk

Den lilla dvärgbjörken är helt underbar med sina små runda löv med knoppar i. Den ser nästan ut som om den hade ”virkade” kanter runt dom små bladen.  Dvärgbjörken blir inte så hög, kanske som högst 70 cm eller så.

Rönn

Rönnarna har löv, som också är så mycket rödare i fjälltrakterna. Rönnbuskar kan bli helt röda och lyser på långt håll.

Björkspirea

Björkspirean har något mera vinröda blad och blir också mycket vackra. Björkspireor står ju ofta som låga häckar utmed planteringar, tomter eller i rabatter. Under sommaren blommar dom fullkomligt översållade med vita små blommor. Under hösten går bladen över i denna vinröda, litet matta färg.

Det börjar bli dags att jaga höstfärger här också, men att hitta något liknande blir nog svårt. Blir det bara litet hyfsat väder igen så ger jag mig ut och kollar läget. Hösten är ju väldigt vacker. Det är inte bara elände när växtligheten går i vila och mörkret sänker sig. Jag tänder många ljus och myser med mina smålampor. Det känns inte så jobbigt om man försöker att lysa upp sin tillvaro litet grann.

Idag har det varit besökarrekord på bloggen igen! Det känns så gott i hjärtat! Tack så väldigt mycket för era besök!

Jag önskar er alla en skön tisdag!

~ av Ingegerd på 12 september 2011.

9 svar to “Höstfärger”

  1. Å, vad jag älskar höstfärgerna! Hit har de inte kommit riktigt, men börjar nog anas i vissa trädtoppar.

    Kram!

  2. Hej Ingegerd!
    En annan bloggvän visade nyligen bilder på just björkens röda löv och jag blev så förvånad, för jag har aldrig sett en björk med röda löv! Vi har en liten hängbjörk i vår trädgård och där blir bladen bara gula och faller sen av!

    Svar: Trollsländorna sitter ofta stilla tycker jag! 🙂 Då får man röra sig försiktigt närmare och zooma sista biten! Tror inte den stora röda och gula förekommer så långt norrut.
    Här blåser det stormvindar idag och på stället där jag sitter just nu, där ploppar kastanjerna ner utanför fönstret! 🙂
    Ha en fin dag!
    /Pia

    • Tack, Pia! Nej, jag har inte heller tidigare sett röda löv på en björk. Men i Lappland finns det sådana, inte överallt, men här och där.
      Jag tycker att trollsländor är otroligt vackra, både med sina fina huvuden och vackert tecknade vingar! Har inte hittat någon vass här. Kanske är det det som saknas!

  3. Oj, så långt hösten har kommit hos er. Härliga färger.

  4. Jaaaa, vad vackert röd björken var! Brukar verkligen inte se ut så här!

  5. Jag har inte tänkt på att det är rödare höstfärger närmare fjällen, men jag ser ju på bilderna att så är det, så där röd och fin brukar inte vår rönn vara här hemma i Rosvik. Jättehärliga höstbilder!

Kommentera

 
