Den sista


Ytterligare en malvablomma har slagit ut på balkongen. Jag skulle nästan tro att det är den sista för i år. Där finns flera små knoppar, men jag tror inte att dom hinner komma till blomning. Jag får njuta av den sista utslagna malvan. Jag är så förtjust i den ceriserosa färgen och har funderingar på att sätta frön till nästa år. Malvorna i år är också plantor från frön och dom har verkligen varit så tacksamma med all sin blomning.

Litet längre bort på gatan står det många fina stockrosor, bl a dessa ljusrosa enkla stockrosor. Jag är också litet sugen på stockrosor på balkongen, men såvitt jag kommer ihåg blommar dom först andra året. Kanske får jag köpa en planta och se hur den trivs på balkongen.

Nästa år ska jag inte ha så många olika blommor på balkongen. Jag har ju berättat tidigare om att många av årets blommor inte riktigt trivs med det otillräckliga ljuset på balkongen trots att solen bara har öst in. Jag ska ta dom bästa till nästa år och försöka låta bli att köpa sådana som jag vill ha och hellre köpa sådana som kommer att trivas. Det kommer att bli jobbigt! Helst vill jag ju ha alla!

Det har regnat i flera dagar! Dagsregn! Just nu är det molnigt med pyttesmå blå hål i molnen, men vädergudarna har mest lovat regn idag också. Jag har legat lågt några dagar, då jag fick feber häromdagen av någon anledning som jag inte känner till. Var det för att jag passade M-x när han var jätteskruttig och hade feber? Eller också har jag hämtat det i affären eller så! I alla fall är jag pigg igen och ska ta itu med röjning på balkongen om vädret tillåter.

Jag har också preparerat mig inför vintern vad beträffar motion. Än så länge är det OK att promenera utan att bryta ben, men med all snö och dessa branta backar vågade jag inte promenera som jag ville i vintras. Nu har jag skaffat en pilatesboll, hopprep och gummiband. Jag har också skaffat en billigare variant av DVD med zumba. Det blir att motionera framför TV´n i vinter, men bättre det än inte alls! Brutna ben har jag inte tid med!

Jag önskar er alla en riktigt skön höstfredag!

 

~ av Ingegerd på 09 september 2011.

3 svar to “Den sista”

  1. Hej Ingegerd!
    Så fin din malva är! Jag gillar också den där färgen!
    Stockrosor är också jättefina. Jag hade en gul fylld en gång och den kom alltid tillbaks på exakt samma ställe varje år. Jag tror inte det var från nya frön, utan från den gamla roten.

    Skönt att du tillfrisknat så kvickt från febern. Är väl inte så otroligt att barnbarnet smittat dig lite. Här har förkylning med kraftig hosta gått över både son och maken också. Och det tar tid innan det går över.

    Duktig du är som motionerar!

    Och tack för dina snälla kommentarer! Jag blir alltid lika glad! 🙂
    Ha en fin helg!
    /Pia

  2. 😀

Kommentera

 
