Död geting och blå orkidé


Getingarna har varit litet besvärliga en tid. Dom surrar närgånget runt huvudet och tar sig gärna in frampå höstkanten. Häromdagen tog en geting sig in. Det var barnbarnet, som talade om att en geting tagit sig in. Först hörde jag den inte, men såg att den flög mot köksfönstret. Med flugsmällan i närheten levde den getingen inte så länge till. I stället för att slänga ut den genom balkongdörren, så fick den bli fotoobjekt en stund. Jag kan konstatera att ”en död geting är en bra geting”!

Jag har en liten blå orkidé, som heter ”Aida”. Det är en doritaenopsis. Den tillhör dom mindre orkidéerna, som gärna sätter stänglar och blommar om. Just nu har jag tre stänglar på den lilla plantan. Då kommer den att blomma ett tag. De första blommorna har slagit ut och fler lär det komma. Blommorna är ca 3,5 cm i diameter. Den står i köksfönstret och trivs väldigt bra där.

Vädret, ja! Det har varit bedrövligt i några dagar. Det har varit två dagar med dagsregn. Storsjön har blivit djupare igen. Idag på förmiddagen kan vi få en strimma sol, men på eftermiddagen är regnet tillbaka. Jag har dragit på mig någon slags förkylning med feber, så jag har legat litet lågt i regnvädret.

Jag hoppas ni får ett skönt veckoslut!

 

~ av Ingegerd på 08 september 2011.

2 svar to “Död geting och blå orkidé”

  1. Håller med, en död geting är en bra geting! Är väldigt allergisk mot getingar och andra otyg så vi har världens bästa bot, ett elektriskt racket. Har Du ingen sådan, skaffa en! 🙂

    Ha en fin helg!

  2. Tack, Maya! Nej, en elektrisk racket har jag inte. Normalt är det väldigt få getingar som stör!

Kommentera

 
