Bägarrankan


Min bägarranka har stått på balkongen ända sedan jag köpte den i maj någon gång. Då var plantan inte så stor och inga stänglar hade ännu börjat växa. Den hamnade i mitt soligaste hörn och trivdes ordentligt. Den blommade, men inte så mycket, utan började växa och få nya stänglar, som drog iväg.

Den såg verkligen ut att trivas och så småningom kom fler knoppar och plantan började blomma litet mer. Jag var fortfarande förvånad över att den orkade stå i denna solvärme vi haft i sommar, men det verkade vara precis vad den ville ha. Inte en enda gång har den slokat och den står bara i en rätt liten kruka. Den sökte sig mot ljuset och blev litet sned, så jag har flyttat den till den andra väggen för få den litet mera balanserad. Snart är det dags att ta in den. Ännu är det skönt på balkongen, men det kan ju svänga rätt snart. Jag tänkte ha den kvar här inne under hela vintern. Hoppas den vill samma sak.

Idag kommer M-s för läxläsning. Varje tisdag under hela tvåan kom han och vi gjorde läsläxor tillsammans. Denna stund har blivit helig för honom med mys, en TV-stund och så läxläsning. Nu, i trean, är det engelska som gäller. Jag hoppas att det ska gå bra för honom om han får en bra start i engelska språket.

Ute är det genomgrått och regnigt. Det känns som om det aldrig blir ljust idag utan att några smålampor får lysa. Det är fortfarande runt 16 grader varmt, så det är rätt skönt. Även nätterna är sköna än så länge.

Jag hoppas ni får en bra tisdag!

 

~ av Ingegerd på 06 september 2011.

2 svar to “Bägarrankan”

  1. Vilken härlig blomma, Ingegerd!
    Vet inte om jag har haft någon sådan någon gång?
    Man glömmer ju bort en del sådana som man testat.
    Hoppas den klarar vintern inne hos dig.

    I mitt senaste inlägg har jag sådant som jag tror att du gillar: blommor i naturen! 😀
    Ha en fin dag! Fast här är det regn och rusk.
    /Pia

    • Hej, Pia! Jag har just tagit in bägarrankan. Nu står den i köksfönstret och jag hoppas den orkar vintern igenom, men det beror väl mest på hur jag gör med den!

Kommentera

 
