Kalhyggen


Fyrkantig johannesört

Vi fick ungefär en timme soligt väder igår. Resten av dagen var det riktigt mörka moln runtomkring och det kändes som om regnet hängde i luften. I stället för att gå ut på långpromenad tog jag bilen till ett kalhygge, där jag inte varit tidigare. Varför har jag missat det? Där måste ju finnas massor med blommor! Igår såg jag en enda liten fyrkantig johannesört, som fortfarande blommade och även hade knoppar. Jag tog med mig blomman hem för jag hade inte bästa kameran med mig. Jag fotade vid köksbordet i stället.

Johannesörtens knoppar

Där växte också ganska mycket stenbär. Bladen påminnes väldigt mycket om hjortron men bären avslöjar vad det är. Bären är vackert röda och bladen börjar bli mörkt vinröda, som jag tycker är så vackert.

Relativt ensam och rakryggad stod denna fura, som är så vacker i sig. Hans tid är förbi, men förskönar ändå naturen på ett väldigt speciellt sätt. Tänk att jag kan tycka att kalhyggen är vackra också! Jag måste dit nästa sommar på flera långturer, känner jag. Jag såg hela snår med rallarros, gentianor växte också där. Vem vet vad jag mer kan hitta!

Igår blev jag fly förbannad när jag läste på Aftonbladets nätsida att Årets naturfotograf för 2010, Terje Hellesö, har klippt och klistrat av andras foton för att få till sina egna och vinna. Han plockar foton på internet, spegelvänder dom, tar en bakgrund någon annan stans ifrån (andras foton, alltså) och fixar ihop ett foto med ett lodjur och vinner pris. Är det inte för jävligt?!!!! Han fixar fotona vid sitt skrivbord! Han är ingen naturfotograf utan en hejare på PhotoShop! Oschysst så in i vassen! Rent av kriminellt!

Jag håller fortfarande på att man ska försöka få så äkta foton som möjligt direkt ut ur kameran utan att behöva använda bildbehandling för att försköna fotot! Jag har provat min enkla version av PhotoShop och jag kan i alla fall inte få fotona på ett sätt, som jag tycker är bättre! Jag kan lika gärna sälja mitt PhotoShop. Jag har inte använt det på över två veckor! Jag är faktiskt besviken! Inga manipulerade foton på den här bloggen! Jag fortsätter som tidigare. Näe, inget PhotoShop för mig, tack! Andra får gärna använda PhotoShop för min del, det är bara inte för mig! Bara dom är ärliga om det!

Njut av er söndag! Hoppas ni har fint väder! Här är helgrått!

~ av Ingegerd på 04 september 2011.

4 svar to “Kalhyggen”

  1. Hej här också, Ingegerd!
    Det tycker jag låter mycket märkligt att de har godkänt en sådan hopklippt bild av andras bilder! Det brukar ju vara så noga i sådana tävlingar, att man ska uppge var man tagit bilden och om man gjort några förändringar osv. Konstigt!!!???

    Jag tror att de flesta använder sig av något bildbehandlingsprogram. Det är inte detsamma som att manipulera bilder. Jag har alltid haft Photoshop och gillar det. Har man en ”dålig” kamera eller tar ”dåliga” bilder, tror jag inte de blir mycket ”bättre” ändå i Photoshop. 🙂
    Ha en bra dag!
    /Pia

    • Tack, Pia! Jag tror att alla blev litet tagna på sängen eftersom han inte fotat djuren själv och klippt ihop dom med någon annans bakgrund. Kanske är han inte den stora naturfotografen dom trott!

  2. Ja jag håller ju med dig, det vet du ju sedan förut! jag läste ju också och blev fruktansvärt irriterad. Fixa skärpa och sådant kan väl vara ok. Men han skulle ha varit med en tävling för vem som är bäst på att använda photoshop, inte en fototävling! Grrrr!

Kommentera

 
