Min sommar


Den första september förra året gjorde jag en sammanfattning av min sommar. Varför inte i år också! Jag kommer att visa några av sommarens absoluta höjdpunkter, blommor jag har blivit litet extra lycklig av att se och fota.

Jag brukar prata litet med tjejen i blomsteraffären och hon berättade för mig var jag kunde hitta mängder med guckusko. Jag hittade precis var hon menade, jag gick in en bit i skogen och där, i gläntan, växte tusentals guckuskor. Jag som inte sett guckusko ”live” förut, tappade nästan andan av att se en hel glänta fylld med tusentals guckuskor. Några dagar senare tog jag med dottern med familj dit, talade om för barnbarnen att dom här blommorna kliver man inte på/i, man går runt och förklarade vad fridlysning betydde. Min familj blev lika hänförd som jag. Detta var väldigt stort!! Ett väldigt starkt minne!

Nästa höjdpunkt var att hitta brunkullor. Jag har googlat, printat ut kartor och letat och letat. Jag har farit iväg med bil för att försöka hitta brunkullalokalen. Det är ju så att det inte står stora skyltar vid stora vägen att det finns brunkullor i närheten. Nej, för att dom ska få stå i fred skriks det inte ut var dom finns. Så hittade jag rätt väg upp, parkerade bilen och gick in en bit i skogen. Så såg jag gläntan, spångad, för att skydda marken. Solen lyste och det var så vackert där. Jag nästan tappade andan igen. Brunkullor är små och rätt försynta. Jag fick se mig omkring ordentligt och då såg jag hundratals. Det ögonblicket kändes nästan andligt!!

Mitt paradisblomster har nog varit den allra vackraste och blomvilligaste blomman på balkongen. Jag är otroligt förtjust i den blomman och kommer försöka hitta den till nästa år också. Den blommar ännu, men bladlössen börjar ta över och bladen har gulnat och somliga har fallit av. Till nästa år, om jag hittar ett paradisblomster igen, kommer den att få stå i min största kruka för att få bättre plats för rötterna och förhoppningsvis inte gulna redan i augusti. Jag har upptäckt att färgen på blommorna bleknar när det är solsken dagarna i ända. Vid mera mulet väder blir färgen mera starkt rosa och nästan ännu vackrare. Fram för fler paradisblomster!!

I min dotters trädgård, där jag har varit och fotat en hel del litet då och då under sommaren, är nog den mörka stjärnflockan den allra vackraste. Vi är båda mycket förtjusta i just den blomman. Den har verkligen vuxit till sig under sommaren och vi hoppas att plantan ska överleva vintern och bli ännu större och får ännu fler blommor nästa sommar. Blomman är så ”innehållsrik” med alla sina detaljer och den vinröda färgen är så vacker!! Tänk er en förstoring på en stjärnflocka!

Det är väl ingen hemlighet längre att jag bor i närheten av Brunfloviken. Vädret vi haft under sommaren har varit strålande varmt, soligt och skönt! Jag har ingen anledning att klaga på sommaren. Enda nackdelen har väl i så fall varit att det blir väldigt varmt i lägenheten med all sol och värme. Men det är helt OK om sommaren är fin. Det har kommit en del regn och några riktiga ösregn, men naturen har verkligen behövt det. Vad gör det om det regnar någon dag i veckan, när alla andra dagar är soliga, varma och sköna. Ibland kan det vara bra med en regnig dag, då jag vägrar städa och fixa saker när sommaren ”står som spön i backen”! Jag är väldigt nöjd med min sommar!!

Flera av blommorna på balkongen har blommat ihjäl sig. Dom har jag slängt. Fuchsian är ännu väldigt fin. En självsådd solros är hög och fin, men den kommer inte att blomma. Min bägarranka är strålande vacker. Den kommer att hamna inomhus snart tillsammans med mina båda nerium. Mina malvor blommar med den allra sista blomman och jag har tagit frön till nästa år. Några växter passar inte på balkong har jag märkt. Dom blir betydligt vackrare under bar himmel. Även om jag tycker att pelargoner är litet tråkiga kommer jag satsa på sådana nästa år. Hade jag haft sådana i år hade balkongen varit fin fortfarande ännu en tid.

Det kommer nog inte att bli ett inlägg varje dag hädanefter. Jag kommer nog inte att ha blomsterfoton i sådana mängder under höst och vinter. Men det finns ju annat att fota. Här kommer bilder litet då och då, men kanske inte alltid blommor. Att fotografera är ju så roligt att jag inte kan låta bli.

Idag får vi fint väder igen! Det är alltid fint väder här!

Ha det så gott i september!

~ av Ingegerd på 01 september 2011.

6 svar to “Min sommar”

  1. Det blir mörk stjärnflocka för mig nästa år, så vacker! Tack för att du visat mig den!

  2. Tack för besöket på vår trädgårdsblogg! Och för kommentaren, har svarat på den i bloggen – dit Du är välkommen igen!

    Vilka fina foton Du har i Din blogg! Är själv en fotograferande blomsterälskare och har också bott i Lappland. Läst igenom lite här och förstår att Du nu njuter av macrofotografering och pensionen! Härligt!

    Återkommer gärna hit igen!

    Må väl och ha en underbar helg!
    // Maya

  3. Hej Ingegerd!
    Det var många härliga återblickar på din sommar! Och fina bilder!
    Om jag skulle tänka tillbaks så, så blev det vackraste minnet vi besökte en näckrosdamm och fick se fullt av vita, rosa och röda näckrosor + trollsländor! Mäktigt!

    Stjärnflockan finns hos mig också, men den mer ursprungliga ”rosagråvita” 🙂 De är otroligt fina, oavsett färg!
    Venussko har jag en inne, som fick en ny blomma i vintras – och den följdes noggrant, även på bloggen! *fniss*

    Ni har helt klart haft mycket bättre sommarväder än vad vi här nere i Skåne haft i år. Jag känner mig inte riktigt färdig med sommaren än!

    Ang. kamera, så har jag ”bara” en kompaktkamera! 🙂
    Ha en fin fredag och helg!
    /Pia

    • Tack, Pia! En kompaktkamera är inte fy skam! Jag fuskar med min kompaktkamera ibland, då jag inte riktigt kan den stora Canon med makroobjektiv till fullo. Hoppas din orkidé återkommer på bloggen. Jag ska se om jag kan hitta den hos dig!
      Trevlig helg!

  4. Och du hittade visst den! 🙂 Kul!
    Sen var jag tvungen och gå och kolla om den hade sidoskott!
    Ja, det hade den!

    Tack för de andra kommentarerna också! Idag var det du som var flitig! 🙂
    Ha en trevlig helg!
    /Pia

Kommentera

 
