Fler gentianor


Häromdagen var jag på gentianajakt igen. I min kohage växer mängder med gentianor, både fältgentianor (som jag visade för några veckor sedan) och så, äntligen, ängsgentianor, som blommar litet senare. Men nu verkade det som om jag kom en aning för sent för dom såg litet överblommade ut. Dessutom var det mulet och då är blommorna slutna. Nåja, några foton blev det i alla fall, ett med en bärfis på.

Ängsgentianorna blommar med fem kronblad och är mörkare till färgen, en mörklila färg, som jag är så förtjust i. Lila är ju min favoritfärg och denna lila i synnerhet. Ängsgentianorna växer i mängder i kohagen, men inte på samma ställe som fältgentianorna. Jag såg på  dom färska koblafforna att kossorna nog varit där relativt nyligen. Jag har ingen lust att möta en glad kossa komma skuttande och undra vad jag håller på med. Jag ser mig omkring och håller litet koll.

M-x är hemma idag med pappa, som ändå är hemma för att passa hantverkare. Han var betydligt piggare igår, men aptiten har inte riktigt kommit tillbaka. Vi åt lunch på en filt på golvet. Då ska lunchen bestå av pitabröd med kyckling och grönsaker. Han åt litet grann, men jag såg att han inte var helt återställd ännu. När vi sitter och ser på film/TV så sitter han klistrad intill mig, pillar på mig hela tiden och lutar sig emot mig. Snacka om att vilja ha närkontakt! Och det får han så gärna!

Det är alltså barnfritt idag. Det blir nog en fin dag, solen lyser även om det är en del moln på himlen. Enligt vädergudarna så ska dagen bli solig och varm, så vi riktar in oss på det. Efter att ha suttit inne ett par dagar har jag behov av att ut och röra på mig. Bäst att passa på i finvä´ret!

Hoppas ni får en skön och solig onsdag!

 

~ av Ingegerd på 31 augusti 2011.

4 svar to “Fler gentianor”

  1. Jag fick en toppeneftermiddag med sol och värme, helt otroligt vilket vackert väder, till och med ljumma vindar! Är inte bärfisen pytteliten? Du har fått till en STOR! Jättefina kort och allra helst den med gästen på!
    Jag brukar aldrig tacka för dina kommentarer hos mig i bloggen, jag brukar för den delen aldrig tacka någon för dessa, jag tycker att jag ger tillbaka med att kommentera hos den jag fått kommentarer ifrån! (Enda gången jag kan tacka i min blogg är ju om det kommer från någon som inte har blogg)
    Men jag hoppas att du förstår i alla fall vad glad jag blir för dina kommentarer och dessutom tycker jag att det är lite extra kul när du bor häromkring! Så även om jag inte tackar specifikt för kommentarerna när jag får dem så är jag tacksam för dem!
    Kram!

    • Tack, Monica! Nej, jag blir inte sårad eller tar illa upp. Många svarar inte fast man skriver och jag tror bara att folk gör olika! Min dotter svarar aldrig (se ”mitt operfektiva liv” i bloggrollen). Men jag vet liksom ändå!
      Jag är så glad för vår kontakt i alla fall! Kram på dig, tjejen!

      • Ett svar till! Bärfisen är stor för att blommorna är rätt små! Bara nån centimeter i diameter!
        När jag skrev om min dotters blogg menar jag dottern i Jakan utanför Sthlm. Dottern här har ingen blogg!

  2. WOW! Stencoola bilder mamma! Speciellt den med bärfisen.

    kram
    A

Kommentera

 
