Mera ludd


Igår var det grått och rätt blåsigt hela dagen. Regnet hängde i luften och jag visste inte vilket ögonblick regnet skulle börja ösa ner. Men regnet kom inte, så jag gav mig ut på fotojakt. Det är ju inte värre än att jag far hem igen om det börjar regna. Det är inte så mycket vilda blommor som blommar ute nu, utan frön av allehanda slag och utseende finns i mängder. Jag kom förbi ett hav av manshöga tistlar, som fröade. Dessa frön svängde och for i blåsten och jag tänkte nog att nu blir det inga bra foton.

Jag lyckades konstigt nog fånga tistelfröna i blåsten på fotot här ovan. Jag trodde väl aldrig att fotot skulle bli så pass tydligt. Man ser ju från vilket håll blåsten kommer.

Jag hittade en ensam blomma, som fortfarande var fin. Tistlar har ju så vackra blommor, färgen är helt underbar och blommorna har mörkare strån, som pryder blommorna.

Under en kort stund, kanske tio minuter, kom solen igår. Så blev det mulet igen och det är fortfarande mulet. Det är litet disigt över Storsjön och det ser minsann inte ut som om det ska bli soligt idag.

I morgon har barnbarnen upprop i sina skolor. M-x har redan börjat på sexårs, M-s börjar i trean och M-a börjar i femman inne i Östersund och får inte promenadavstånd till skolan längre. Hon ska börja resa till stan varje dag. Hon far med mamma på morgonen, så får vi se om dom har sällskap hem igen eller om M-a kommer med bussen. Jag ska börja läsa läxor med M-s igen. Han vill inte missa dessa stunder hos mig. En dag i veckan ska jag samla ihop barnbarnen hos mig. Då äter vi middag tillsammans så får mamma och pappa litet tid att jobba över eller handla. Vi bestämmer varje vecka hur det blir.

Hoppas ni får en mysig söndag!

 

~ av Ingegerd på 28 augusti 2011.

2 svar to “Mera ludd”

  1. Så mycket intressant du hunnit att lägga ut här sedan jag var inom senast! 🙂
    Du ju hittat en riktigt fin tistelblomma så här pass sent på sommaren!
    Och frön är alltid kul att försöka fånga på bild!

    Tack för din kommentar hos mig!
    Nu ska jag längre ner på din blogg! 😀
    /Pia

  2. Tack igen, Pia!

Kommentera

 
