Kärleksörten


Min kärleksört har blivit stor och stark i sommar på balkongen. Jag har dock märkt att inte heller den blir som allra vackrast på en balkong utan den behöver komma under bar himmel. I år har jag lyckats få den till en stor planta med starka stänglar på den med stora huvuden med knoppar, men jag har gett den till min dotter att plantera i trädgården i hopp om att den ska klara vintern fint och bli stor och stark nästa sommar.

Första sommaren

Moderplantan köpte jag för några år sedan i blomsteraffären i Arjeplog. Då blommade den med starkt rosa blommor, som såg ut som små kronor med en väldig massa ”pluppar” på. Jag var helt fascinerad av färgen och dom stora blomsterkronorna. Den stod på barnbarnets grav (usch, att man ska behöva hålla på med sånt) och på något vis har kärleksörten blivit väldigt viktig efter det. Jag klarade inte moderplantan över vintern i Arjeplog utan jag tog in skott över vintern i hopp om att få en fin planta till sommaren. Men den blev inte lika fin igen. Ja, den blommar med rosa blommor, som är mycket vackra, men inte som första året.

Jag har tagit en blomstjälk från den igen. Nu står den i vas i köksfönstret och får stå där under vintern. Då vet jag i alla fall att jag har den kvar nästa år. Förhoppningsvis kommer den att må fint i dotterns rabatt.

Dagen igår började med regn, men övergick på förmiddagen till strålande sommarväder igen. Det blev ytterligare en alldeles underbar dag. M-a var här sista dagen före uppropet i skolan. Hon lånade en äventyrsbok hos mig, kröp ner i min säng (som är skönast i världen, enligt henne) och läste och läste och läste. Vi åt pannkakor till lunch och for så ut och köpte den största mjukglass vi hittade. Så for vi till närmaste handelsträdgård och hittade en liten knölbegonia i miniformat att ha på bordet i vardagsrummet. Så for vi hem igen och hon fortsatte läsa. Vi målade naglar också och började experimentera med dekorationer. Vid hemdags hade hon inte alls någon lust att gå. Hon var mjuk och gosig och inte den litet tvära tonåring hon håller på att bli (fast hon inte fyllt elva än).

Hoppas ni alla får en trevlig lördag!

 

~ av Ingegerd på 27 augusti 2011.

4 svar to “Kärleksörten”

  1. Fin, den ser nästan ut som prinsesskronor på det nedre kortet! Är det ditt barnbarn du skriver om? Förstår ju att denna blomma får en speciell innebörd då! ❤

    • Tack, Monica! Ja, det är ett barnbarn, som föddes med väldigt svårt hjärtfel, opererades men klarade sig inte. Han blev bara tre veckor gammal! Tufft, saknar honom! Tur att jag hann träffa honom!

  2. Får beklaga detta med ditt barnbarn! Så sorgligt!
    Tycker du verkar vara en toppenmormor för dina andra barnbarn och det är de säkert väldigt glada för! 🙂

    Kärleksört är en blomma som jag också starkt förknippar med kyrkogårdar.
    Därför har jag inte velat ha den hemma när min mamma frågat om jag ville ha skott från sådana. Men så vann jag växter från odla.nu och nu finns den hos mig i alla fall.
    /Pia

    • Tack, snälla Pia! Ja, det är trist med barnbarnet, han skulle ha varit 12 år nu. Han finns i mitt hjärta medan jag gottar mig åt dom andra!

Kommentera

 
