Knoppar


Min stora cattleya är på G! Det kommer tre knoppar, som jag är så ivrig att få se blomma. Det tar dock ännu litet tid innan dom kommer att slå ut.

Denna cattleya köpte jag i höstas via internet från Orchidéhuset. Dom säljer ut orkidéer, som blommat över, för en billigare penning än om dom blommade. Denna orkidé tappade först en väldig massa blad och jag blev förtvivlad över vad jag kunde göra för fel. Jag vet fortfarande inte. Kanske var det bara att dom kom till en lägenhetsvärme i stället för ett svalt rum någonstans. Till slut kom ett litet skott nere på rotnivå. Skottet växte till sig och nu kommer det knoppar. Enligt fakturan ska blommorna bli ”gulröda”, men någon närmare beskrivning har jag inte. Gissa om det är spännande!

Igår var det strålande sommar här igen. Idag är det helmulet, men rätt skön temperatur ute. M-a kommer hit idag också i väntan på skolstart på måndag. Igår var hon och min dotter på ”öppet hus” i nya skolan för att se sig omkring och träffa klasskamraterna. Den ”tonåring”, som M-a håller på att bli (fast hon har inte fyllt elva år än), gör att hon inte säger så mycket. Vill man veta något så måste man liksom dra det ur henne. Jag hoppas hon berättar mer idag.

Blomsterflickan i Arjeplog måste stänga sin butik på grund av att det inte bär sig ordentligt. Det är så trist att höra att det ska behöva vara så på en liten ort. Men jag förstår henne. Hon lägger ner innan det går överstyr. Hon kanske räddar sig själv från en massa elände. Vad V och M ska göra sedan är inte klart, men jag önskar dom lycka till med vad dom än tar sig för när det är klart! Jag är dock överlycklig över att jag har dom kvar som vänner! Vi har nästan daglig kontakt och det är otroligt mysigt!

Jag önskar er alla en trevlig torsdag!

 

~ av Ingegerd på 25 augusti 2011.

2 svar to “Knoppar”

  1. Så du gillar orkidéer också! Det gör jag med!
    Jag tycker de är så härliga, för ofta när det mesta börjar vissna i trädgården, DÅ börjar det hända en massa i orkidékrukorna!

    På min hemsida har jag tidigare lagt in en massa bilder på de jag har.
    (Iofs inte uppdaterad på länge, men bilderna är där!)
    /Pia

    • Tack igen! Jo, jag har varit riktigt orkidétokig och haft över 70 st. Nu är det litet platsbrist (har flyttat till mindre), men har nog runt 25 ändå.

Kommentera

 
