Tillbaka


Igår, i det strålande sommarvädret, for jag tillbaka till den myr/äng, som är den största brunkullalokalen i Jämtland (och i hela Sverige). I somras var där mängder med brunkullor, var och en liten planta märkt med en liten pinne. Dessa brunkullor sköts som spädbarn. Antalet räknas och man får inte gå på marken utan på spångar för att bevara marken från så många störningar som möjligt.

Igår var ängen helt förvandlad. Gräs och växter hade slagits och lagts i två hässjor. Inga blommor var kvar. Det var tyst så när som på litet fågelkvitter. Ett kort ögonblick påminde hässjan om en elefant på något lustigt vis.

På ängen finns många myrstackar, som också var noga bevarade. Gräset var klippt runt omkring för att inte störa myrorna, som säkert har någon uppgift på denna äng.

Jag vet inget om slåtterängar, hur dom ska skötas, för att växtligheten ska fortsätta som man önskar. Jag måste ta reda på mera för att förstå varför allt är nermejat och lagt i hässjor. Vart tar då brunkullans fröer vägen? Har dom spridit sina frön innan ängen slås? Alla frön kan ju inte hamna i hässjan?! Det låter som en trevlig uppgift att vara nyfiken på!

Det är sommarväder här idag också! Min dotterdotter kommer strax. Jag ska senare följa henne till bussen till stan, där hon ska gå i skolan från nästa vecka, då det är upprop. Det är synd att barn måste flytta på sig för att det är trist mentalitet i skolan. Varför tar inte skolan itu med det i stället? Ja, ja, man måste inte begripa allt här i världen!

Jag önskar er alla en skön onsdag med fint väder, förstås!

~ av Ingegerd på 24 augusti 2011.

4 svar to “Tillbaka”

  1. Man får väl anta att de vet vad de gör, dom som sköter ängen 🙂 De slår den nog inte förrän växterna har fröat av sig.
    Myrorna kanske sprider runt fröerna, det gör de väl med blåsippsfröna, har jag för mig?
    Brunkullan har jag aldrig sett i verkligheten, vacker är den 🙂

  2. Oh vilken fin Brunkulla! Jag har nästan aldrig sett någon fast jag är uppväxt här. Och har aldrig varit där du har varit och tittat på dem! Lät ju lite roligt faktiskt!

Kommentera

 
