Pellisar


”Faye Brawner”

Min cerisestrimmiga stjärnpelargon på balkongen mår finfint. Den blommar rikligt just nu. Plantan är inte vacker. När den var nyköpt ruttnade en gren, så plantan är ganska sned. Blommorna är underbara med sina cerise färgklickar på ljusrosa botten. Den har stått på balkongen sedan mitten av april. Jag tog bara in den på nätterna i början.

Någon enstaka blomma blev helt cerisefärgad. Många blommor kan ha ett kronblad helt cerisefärgat. Det var rätt vanligt. En blomma blev dock helt cerisefärgad utan andra färgteckningar.

Min mörkröda hängpelargon blommar också väldigt vackert. Blommorna är riktigt mörkröda, vilket jag blev förtjust i redan när jag köpte plantan som stickling. Plantan i sig är inte vacker. Den är gänglig och spretig och ser inte ut som man föreställer sig en hängpelargon. Men visst är det vackra blommor?!

Igår var det regnigt på förmiddagen, men så kom solen tillbaka och eftermiddagen blev riktigt fin och varm. Då skulle man ju ha gått ut och njutit av det vackra vädret, förstås. Nejdå, jag fick lust att putsa fönster mitt på blanka söndagförmiddagen. Fönstret i vardagsrummet är nu jätterent och fint, orkidéerna är vattnade och genomgångna. Fönsterbänkarna är rentorkade. Det känns faktiskt riktigt skönt att ha det gjort. Fast visst är det knäppt att putsa fönster en söndageftermiddag! När man kunde gått ut i det vackra vädret! Jag resonerar som så att man måste ta vara på städanfallen, man vet aldrig när dom kommer igen!

Jag träffade en väninna på Facebook, som älskade sina ”pellisar”. Hon hade alla upptänkliga varianter av pellisar och visade otroligt vackra foton. Så berättade hon i tidigt våras att hon var svårt sjuk i cancer. Jag skrev en hälsning till henne i slutet av juli och bara tre dagar senare hade hon gett sig av till pellis-himlen. Det var en kvinna jag aldrig pratat med, jag kände henne inte, men vi hade blomsterintresset gemensamt. Det var så vi ”träffades”. Jag saknar henne! Jag har träffat fler vänner på FB, som jag har rätt nära kontakt med, men som jag aldrig mött. Man kan faktiskt ha riktigt bra kontakt med folk på FB utan att ha träffat dom. Det känns gott i magen med dom kontakterna!

Idag är det mulet igen (men jag har rena och fina fönster). Det är min tur i tvättstugan. Jag får ägna mig åt ”inre tjänst” åtminstone på förmiddagen!

Hoppas ni alla får en riktigt bra måndag! Förgyll den med något litet!

~ av Ingegerd på 22 augusti 2011.

Kommentera

 
