Ludd


I fredags hade vi strålande sommarväder och jag for ut med kameran på en tur för att se vad jag kunde hitta. Rallarrosen börjar fröa överallt. Rallarros, ja! Nu har jag fler namn på den blomman jag inte hade hört förut. Mjölkört är ju redan ett känt namn, men en bloggande väninna kallade den ”grisblomma”, ett namn jag inte hört tidigare. Om man googlar på ”grisblomma” får man faktiskt upp rallarrosen. Jag tycker att rallarrosen blir så vacker när den fröar, dels med sina vackra, böjda krokar när fröhusen öppnar sig, dels det ”ludd” som sprider sig överallt. En utmaning vore ju att försöka fota fröna! Och det var minsann inte lätt!

Att fota frön utomhus lyckades jag inte med. Allra minsta vind gör det omöjligt. Jag tog med mig en blomma hem, varpå bilen fylldes med vitt fluff, som flög omkring. Vid köksbordet försökte jag fota bäst jag kunde. Varje litet frö med sina långa hår rörde sig hela tiden och jag tog mängder med foton. Resultatet är väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men jag tycker att jag lyckades fånga fröna rätt hyfsat.

Nåja, det kommer fler somrar med fler frön att fota. Jag måste öva mera, men visst är det roligt med utmaningar.

Vädret är mulet och regnigt. Vi behöver nog regn, det har varit ganska torrt här i sommar. Ja, ett och annat skyfall har vi fått, men det har varit långt mellan dom. I stort har det varit väldigt torrt.

I morgon börjar sista veckan på barnbarnens sommarlov. Min dotter börjar jobba igen, så killarna ska vara på fritids och M-a får vara hos mig. Hoppet står till att deras pappa är ledig måndag-tisdag innan han börjar sitt nya jobb. Då får han njuta av sina barn ytterligare några dagar. Eventuellt blir han ytterligare några dagar på sitt gamla jobb på grund av sjukdom bland personalen. Vi får väl hoppas att den sjuklingen kryar på sig och är tillbaka på måndag.

Trevlig söndag!

 

~ av Ingegerd på 21 augusti 2011.

10 svar to “Ludd”

  1. COOLA!

  2. Gillar bilderna, svart bakgrund är läckert!
    Här är det sol! Hääääärligt!

  3. Tack för era kommentarer, flickor!

  4. Och du har verkligen lyckats fota detta. Jättefina kort på fröande grisblommor!! ;-D

  5. Det ser lite drömmande ut dessa ludd som flyger omkring…….gillar verkligen korten!

  6. Fina bilder på fröna! Så snyggt när det blir regnbågsskimmer i dem!

    I Skåne kallar vi denna för rävarumpa! 🙂
    /Pia

  7. ”grisblomma” är ett namn jag hörde som barn. Här uppe i Västerbotten vid Umeälven
    Hej

Kommentera

 
